Wtorek 31.III

Drodzy Rodzice😊, zachęcaMY👍, proponujeMY👍 – przeglądajcie, czytajcie wpisy we wszystkich grupach, bo może okazać się, że dziś np. Wasze dziecko ma ochotę posłuchać tylko bajki, albo potańczyć lub po prostu opowiedzieć treść obrazków, a może zechcewykonać zadanie z innej grupy wiekowej:) TO WY DECYDUJECIE, TO WY WIECIE NAJLEPIEJ CO W DANYM DNIU JEST NAJLEPSZE DLA WASZEGO DZIECKA ….jesteśMY z Wami🧡💛💚💙💗

Grupa 1

Treści programowe:  IV 5, IV 2

 Dzisiaj zachęcamy do wspólnych zabaw, podczas których będziemy rozmawiać o bocianie.

  •  Składanie z części obrazka bociana. Zabawa ortofoniczna ,,Bocianie klekotanie”.

Dziecko siada na dywanie przed rodzicem, który rozkłada przed nim kolorowy obrazek bociana rozcięty na cztery części i zaprasza do wspólnego ułożenia. Następnie pyta dziecko jak wygląda bocian: kolor dzioba, nóg, skrzydeł, skąd przyleciał, jak się odzywa (utrwalenie wiadomości z poprzedniego dnia). Potem proponuje zabawę w bocianie klekotanie: gdy podniesie wysoko rękę , to dziecko głośno naśladuje klekot bociana, a jak ja opuści – klekoce cichutko.

Treści programowe: IV 5, IV 7

  • Słuchanie piosenki ,,Bociek” muzyka : 🎶🎵🎼Maria Kaczurbina, słowa: autor nieznany.
kle stork”

A teraz czas na wysłuchanie piosenki ,,Bociek”. Jeżeli drogi rodzicu pamiętasz ją  dzieciństwa, to zaśpiewaj ja swojemu dziecku. Porozmawiaj z nim chwile o treści piosenki, np. co szykowała łąka bocianowi, co chłopcy zrobili na stodole, skąd wraca bociani co nam przynosi. Przy powtórzeniu piosenki zaśpiewaj wspólnie z dzieckiem pierwsze słowa: kle, kle, boćku, kle, kle.

Treści programowe: I 5

  • Zabawa ruchowa ,,Bocian i żaby”.

Pora na zabawę ruchową. Potrzebna będzie opaska z papieru na głowę z obrazkiem bociana i opaska z obrazkiem żaby. Na początku mama jest bocianem, a dziecko żabką. Na hasło: Żabki skaczą! dziecko skacze na czworakach. Gdy usłyszy hasło: Bocian idzie! – zamiera w bezruchu , a mama chodzi stawiając duże kroki i naśladuje klekot bociana. Jeżeli dziecko się poruszy, to mama – bocian łapie żabkę. Potem następuje zamiana ról.

Treści programowe: IV 8

  • Kolorowanie kredkami rysunku bociana.✍

Na zakończenie czas na działanie. Potrzebne będą: rysunek sylwety bociana, kredki, obrazek bociana. Dziecko ma za zadanie pokolorować bociana patrząc na wzór (obrazek). Potem możecie wspólnie dorysować inne elementy, np. łąkę, słońce, itp.

Grupa 2

Treści programowe: 1.4,  1.5,  2.1, 2.4

W ostatni dzień marca proponujemy takie zabawy:

  • Zabawa muzyczno- ruchowa- „Smutne i wesołe minki”.

Dzieci losują buźki z wykonanym przez Was rodzice minkami. Poruszają się swobodnie po pokoju przy wczorajszej piosence „Zielona wiosna” wg słów i muzyki D. i K. Jagiełło- określają jej nastrój i poruszają się do niej wesoło lub smutno. Na przerwę wywołane dziecko (minka wesoła lub smutna) wybrane przez rodzica rytmicznie wyklaskuje rytm podany przez mamę lub tatę. .

Zielona wiosna

1.5, 1.8, 1.9

  • Ćwiczenia rozciągające –tutaj możecie wykorzystać krawat wyciągnięty z szafy taty lub dziadka. Dzieci trzymając szarfę przed sobą wykonują skłony, trzymanie szarfy nad głową skręty w prawo i lewo, kołysanie się w prawo i lewo,🏃‍♀️🏃‍♂️

Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą szarfę w górę, skłaniają się w przód sięgając jak najdalej, 
a następnie przechodzą do siadu.

„Przeplataniec z woreczkiem”- Dzieci stojąc przekładają woreczek gimnastyczny pod kolanem, raz jednym, raz drugim.- można wykorzystać mały woreczek z fasolą lub grochem. Leżenie na plecach, przekładanie woreczka pod plecami i nad brzuchem.

4.11, 4.13, 4.15

  • Zabawa dydaktyczna „Porównaj liczebność zbiorów”
    Na dywanie rozkładamy kartki z wydrukowanymi lub narysowanymi zbiorami o różnej liczebności np. (bukiety z kwiatami lub biedronki o różnej ilości kropek). Zadaniem dzieci jest ich porównanie i określenie używając sformułowań: mniej – więcej, tyle samo, równo.

4.2, 4.5, 4.4

  • Nauka rymowanki:

Wyliczanka „Palce” wg K. Sąsiadka


Jeden palec, drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz umiem liczyć sam.

4.8, 4.11,

  • Zajęcia plastyczne „Wesoła dłoń”.

Na kartce formatu A4 odrysujcie dłoń dziecka albo poproście swoją pociechę aby To ona odrysowała Waszą dłoń. Następnie każdy z palców udekorujcie wg własnego pomysłu, tworząc oryginale postaci.

Grupa 3

Podstawa programowa: 1.4, 1.5, 1.7, 2.4, 2.11, 3.2, 3.8, 3.9, 4.1, 4.2, 4.6, 4.7, 4.8, 4.11, 4.13, 4.15

  Zapraszamy do wspólnej domowej nauki przez zabawę.

  • „Witamy swoje palce” – Rodzice mówią rymowankę, a dzieci realizują jej treść

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę 

Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

  • „Słyszę i liczę”👌

 – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzice wrzucają do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dzieci wysypują z kubka liczmany i liczą.  Kto miał tyle samo, dobrze wykonał zadanie.
Rodzic  uderza łyżką w metalową pokrywkę, a dzieci odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy Rodzice uderzają w pokrywkę, a dzieci  podskakują tyle razy ile dźwięków słyszą.

  •  Zabawa ruchowa z elementami czworakowania  „Bocian i żaby”.🏃‍♀️🏃‍♂️

Na podłodze wyznaczamy staw (narysowane koło). W środku małe kółeczko (wysepka dla bociana). „Bocian” stoi na wysepce – „żaby” w przysiadzie na obwodzie koła.
Żaby pytają – „Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie?”. Potem wskakują do stawu i wyskakują z niego, a bocian stara się je złapać w obrębie stawu. Złapane żabki zabiera na wyspę. Gdy złapie umówioną liczbę żab, wybiera się innego bociana.

  • „Oznaki wiosny” Marta Olechowska

Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje,
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
wietrzyk wiosenny zmarzłą ziemie rosi.
Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.

             Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
             a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.

Rozmowa na temat wiersza, np. dzieci wymieniają podane zwiastuny wiosny, określają ich kolor, cechy charakterystyczne.

Koncert E-dur Allegro Wiosna cz. 1

Dzieci swobodnie poruszają się w rytm muzyki. Wcześniej mogą przygotować sobie wstążki lub paski z bibuły i poruszać nimi tak, jak mają ochotę. Następnie na dużym arkuszu papieru, np. na papierze do pakowania paczek, malują farbami wiosnę tak, jak ją sobie wyobrażają.

Grupa 4

Treści programowe: 3.8

  • Rysowanka (Agnieszka Kornacka) (…) – zabawa paluszkowa👋

 ( . . . )Wyrywamy chwasty, ( dzieci prostują lewą dłoń, prawą ręką delikatnie pociągają po kolei palce lewej )

na bok je zgrabimy. (drapią palcami prawej dłoni wewnętrzną część lewej)

 Robimy dołeczki, (wiercą palcem wskazującym wnętrze lewej dłoni)

 cebulki wsadzimy. (wciskają w lewą dłoń złączone palce prawej dłoni )

Dołki zasypiemy,( zginają po kolei palce lewej dłoni)

ziemie przyklepiemy. (uderzają prawą dłonią w zaciśniętą lewą )

A teraz ogródek cały podlejemy.( poruszają palcami prawej dłoni nad lewą )

(Źródło: „Rymowane zabawianki, masażyki kołysanki”, praca zbiorowa, Wydawnictwo BEA Książki Edukacyjne, Toruń 2008, s. 38)

Treści programowe: 3.9, 1.5, 4.7

  • Zabawa ruchowa – „ Przyleciały ptaszki”🏃‍♀️🏃‍♂️

Dziecko lub dzieci poruszają się po pokoju w rytmie dobrze wszystkim znanej piosenki „ Maszeruje wiosna”. Rodzic ustala z dzieckiem zadania ruchowe do nazw poszczególnych, wybranych przez dziecko ptaków. I tak np.:

  • na hasło bocian – dziecko stoi na jednej nodze;
  • na hasło wróbel – dziecko przeskakuje z nogi na nogę;
  • na hasło jaskółka – dziecko robi jaskółkę.

Rodzic robiąc przerwę w muzyce, wypowiada nazwę ptaka a dziecko wykonuje określone zadania ruchowe.

                Miłej zabawy😊

Ps: Możecie zamienić się rolami ☺

Treści programowe: 4.18, 4.19, 4.2, 4.4, 2.9, 2,11.

  • Poznawanie wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosna – ( skowronka, jaskółki, bociana).

Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie zdjęcia i posłuchajcie odgłosów ptaków. Rodzicu porozmawiaj z z dzieckiem o ich wyglądzie – omówcie różnice i podobieństwa. Podziel z dzieckiem nazwy ptaków na sylaby. Zapytajcie co dziecko słyszy na początku każdego wyrazu.

Link:

  • TU– odgłosy skowronka do zabawy;
  •   TU – odgłosy bociana do zabawy ;
  • TU – odgłosy jaskółki do zabawy.

Treści programowe: 4.5, 4.6, 4.19, 3.8

  • „ W bocianim gnieździe” – układanie historyjki obrazkowej i rozmowa na jej temat.

Pokaż dziecku obrazki, prezentujące ilustrację związane z życiem bociana. Ustalcie wspólnie przebieg zdarzeń, zwracając uwagę na szczegóły, które są zawarte na ilustracjach.

Na koniec zadaj dziecku przykładowe pytania:

  • Z czego zbudowane jest gniazdo bociana?
  • Gdzie bociany zakładają swoje gniazda?
  • Jak wyglądają pisklęta bociana?

Źródło: Historyjka obrazkowa wykorzystana z miesięcznika Bliżej przedszkola.

Treści programowe: 4.7, 1.4,1.5

  • Piosenka „ Żabie kroki” – Śpiewające brzdące🎶

Zapraszamy do wspólnej zabawy. Podzielcie się rolami i zatańczcie razem do wesołej piosenki.

Treści programowe 4.3, 2.11, 3.8

  • Film o bocianie – do obejrzenia ⏭TU

Kochani jeśli temat o bocianie jest dla Was ciekawym tematem, zapraszamy do obejrzenia filmiku o „ Bocianie”

a na koniec dla wszystkich dzieci z gr. IV i oczywiście dla wszystkich chętnych pomysł jak zrobić swojego własnego bociana z płatków kosmetycznych – 4.11

                                Bawcie się dobrze. Do zobaczenia:)                 

Grupa 5

1.5; 1.9; 4.7

  • Zaczynamy wiosennie piosenką „ Zielona ściana tataraku”, którą już znamy.🎶

Dziecko słucha, śpiewa i pokazuje treść ruchem.

Zielona ściana tataraku                       machanie w górze rękami na boki

W zielonej wodzie macza kiście          machanie rękami w skłonie na boki

Zielone żabki o zachodzie                    skoki obunóż na boki

Na grzebieniowe skaczą liście

Aż się zadziwił bociek stary                 łapanie się za głowę obiema rękoma

Co na wieczorny wyszedł łów              marsz w miejscu, ręce nasladują skrzydła

Że rozszumiały się szuwary                  machanie w górze rękami na boki

Tysięcznych echem żabich słów

Kumie – kum                                        najpierw śpiewa rodzic- kumie, dziecko- kum

Gdzieżeś – tu                                        gdzieżeś- rodzic, tu- dziecko

Pluśniesz? – plusnę                             pluśniesz- rodzic, plusnę- dziecko

No to pluśnij – plum                            no to pluśnij- rodzic, plum- dziecko skacze jak najdalej

4.5; 4.9; 4.15

  • Ćwiczenie słuchowe „ Policz słowa”👌

Rodzic podaje zdania na temat wiosennej pogody, a dziecko liczy w nich słowa.

Np.:

Od samego rana pada deszcz.

Dzieci włożyły kolorowe kalosze.

Uciekaj, bo będzie burza!

Wieje wiatr. Itp.

4.19; 2.11

  • Praca z książką „ Kolorowy start z plusem” ⏭TU⏮ strona 67

4.5; 4.8; 4.3; 4.18

  • „ Posłuchaj, opowiedz i narysuj” (potrzebne będą kredki lub pisaki i duży arkusz papieru)

Dziecko słucha krótki tekst. Mówi o czym on jest. Wysłuchuje jeszcze raz i jednocześnie rysuje, wykonując na papierze zamaszyste ruchy kredką, pisakiem. Nadaje tytuł swojemu obrazkowi.

 Może przyślesz Nam zdjęcie, chętnie obejrzymy?

1.9; 1.6; 4.8

  • Zabawa z kodowaniem

Potrzebna będzie plansza na początku 3X3 pola. Potem można zwiększyć stopień trudności oraz jakiś pionek może być guzik, nakrętka, klocek itp.

Zaczynamy stawiając pionek na środkowym polu. Rodzic wydaje polecenia typu:

– Do góry!

– Na dół!

– W bok!

– W prawo!

– W lewo! itp

Drodzy Rodzice😊, zachęcaMY👍, proponujeMY👍 – przeglądajcie, czytajcie wpisy we wszystkich grupach, bo może okazać się, że dziś... Więciej
Skip to content