Nadzór pedagogiczny

W roku szkolnym 2020/2021 Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa:

  • wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej; rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów,
  • wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych,
  • zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych,
  • działania wychowawcze szkoły; wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty:

Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):

  1. w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
  2. „Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”,
  3. „Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi”,

Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).

  1. w przedszkolach: „Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”,

Cele ogólne nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021 sprawowanego przez dyrektora przedszkola wiążą się z realizacją kierunków polityki oświatowej państwa:

  • zapewnieniem wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • wykorzystaniem w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpiecznym i efektywnym korzystaniem z technologii cyfrowych,
  • działaniami wychowawczymi przedszkola; wychowaniem do wartości, kształtowaniem postaw i respektowaniem norm społecznych.

Zawartość planu nadzoru na rok szkolny 2020/2021

  • zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych,
  • zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
  • kształcenie u dzieci kompetencji kluczowych.

– motywowanie nauczycieli do doskonalenia i rozwoju zawodowego, metody realizacji

– działania rozwojowe (planowane szkolenia, warsztaty rady pedagogicznej, terminy ich realizacji).

Działania wynikające ze specyfiki przedszkola na podstawie wniosków i rekomendacji ze sprawowanego przez dyrektora przedszkola nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020

  • Rozpoznanie możliwości psychofizycznych, potrzeb rozwojowych, oraz sytuacji społecznej dziecka umożliwiają osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka
  • indywidualizacja procesu nauczania i uczenia się – działania realizowane przez nauczycieli (przedmiot ustalony na podstawie wniosków z nadzoru z poprzedniego roku).
  • realizacja działań wychowawczych we współpracy z rodzicami mających na celu wychowanie do wartości – kształtowanie postaw, przestrzeganie norm społecznych,
  • realizacja podstawy programowej zgodnie z planem nadzoru oraz zalecanych warunków i sposobów jej realizacji – monitorowanie stałe,
  • monitorowanie realizacji zadań określonych w planie pracy przedszkola,
  • bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania.
  • podnoszenie jakości pracy przedszkola – celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej,
  • indywidualizacja procesu edukacyjnego wynikająca z wniosków z obserwacji pedagogicznych (diagnozy rozwojowej dzieci).
  • kontrola realizacji procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu oraz przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa (zapisów statutu, obowiązujących regulaminów),
  • punktualności i poprawności pełnienia dyżurów,
  • kontroli zalecanych sposobów i warunków realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego w zakresie stosowania technologii cyfrowych oraz wykorzystywania narzędzi multimedialnych w praktyce (w kształceniu zdalnym),
  • promowanie ciekawych rozwiązań dydaktycznych w procesie indywidualizacji procesu nauczania – uczenia się,
  • aktywna pomoc nauczycielom w gromadzeniu dokumentacji związanej z rozwojem zawodowym,
  • wspieranie nauczycieli kreatywnie współpracujących ze środowiskiem lokalnym w kształceniu kompetencji kluczowych dzieci: kreatywności, innowacyjności oraz kompetencji cyfrowych dzieci, w tym bezpiecznego i celowego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych, posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK),
  • wspieranie nauczycieli realizujących projekty dydaktyczne i wychowawcze (innowacje) w zakresie wychowania do wartości przez kształtowanie postaw i przestrzeganie norm społecznych.

Główne cele nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2020/2021 opracowano na podstawie kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku szkolnego oraz koncepcji pracy przedszkola, planu pracy i harmonogramu działań programu wychowawczo-profilaktycznego oraz statutowych zadań przedszkola.

Główne cele określone w planie nadzoru w roku szkolnym 2020/2021 wiążą się z:

  • zapewnieniem wysokiej jakości kształcenia poprzez efektywny i skutecznie zorganizowany proces edukacyjny uwzględniający indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci,
  • zapewnianiem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom w oparciu o wyniki obserwacji dziecka, diagnozy środowiskowej i systematycznie prowadzonych przez nauczycieli badań edukacyjnych oraz autoewaluacji pracy własnej nauczycieli,
  • celowym i bezpiecznym wykorzystywaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • wspomaganiem rozwoju zawodowego nauczycieli, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami, w formie szkoleń zewnętrznych, e-szkoleń i wewnętrznego doskonalenia nauczycieli,

Rekomendacje wynikające z realizacji planu nadzoru z poprzedniego roku

  1. Należy realizować działania kształtowania postaw dzieci, uwzględnionych w planach pracy nauczycieli, we współpracy z rodzicami.
  2. Wnioski z prowadzonych obserwacji pedagogicznych należy wykorzystywać do indywidualizacji pracy z dzieckiem.
  3. Należy stosować kreatywne środki dydaktyczne w kształtowaniu kreatywności dzieci oraz nauczycieli.
  4. Należy systematycznie i systemowo doskonalić kompetencje cyfrowe nauczycieli.
  5. Skuteczna realizacja podstawy programowej wymaga konieczności dokonywania analizy potrzeb rozwojowych dzieci oraz bieżącego dostosowania metod pracy do ich możliwości i potrzeb.
  6. W doskonaleniu zewnętrznym rady pedagogicznej należy uwzględnić tematykę związaną z indywidualizacją procesu uczenia.
  7. Należy monitorować realizację podstawy zgodnie z planem nadzoru oraz włączyć monitorowanie zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
Skip to content