Poniedziałek 20.IV

ZAPRASZAMY wszystkie dzieci do nauki piosenki 🎶„Leśne duszki” – zabawa ruchowa do piosenki w zapisie grupy 4. 🙂

Można wykorzystać 😉DBAMY O PRZYRODĘTU

Grupa 1

Witamy wszystkie dzieci w nowym tygodniu i zapraszamy do zabaw, w których dowiemy się jak dbać o przyrodę.🤗
Na początek rozgrzewka
Treści programowe 1.4, 1.5, 1.8
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolory”
Do zabawy wykorzystamy to, co mamy w domu np. chusteczki , kartki papieru, sznurki itp. w 4 kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym, tamburyn lub nagranie ulubionej piosenki dziecka. Wspólnie z dzieckiem ustalamy ruchy pasujące do koloru np. zielony– robimy przysiady itd. Mama trzyma kolory, a dziecko tańczy do muzyki, na przerwę dziecko wykonuje zapamiętany ruch, potem może być zmiana i to mama wykonuje zadanie.
A teraz zapraszamy na odpoczynek, droga mamo przeczytaj fragment opowiadania
4.2, 4.5, 2.11
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz.”👫
„Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek. – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?….” .
Po przeczytaniu fragmentu opowiadania prosimy rodziców o wspólne porozmawianie na temat treści i wyjaśnienie dziecku istoty segregowana śmieci .
A teraz drogie dzieci będziemy tacy sami jak nasz znany Smok Segregiusz i zrobicie wspólnie z rodzicami ekologiczny obrazek.
4.7, 4.8, 1.6
Praca plastyczna „Kolorowe obrazki z zakrętek.”
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki z butelek. Dziecko samodzielnie układa obrazki według własnych pomysłów ale mama lub tata pomaga w przyklejaniu klejem zakrętek do kartek. Na koniec możecie wspólnie dorysować lub dolepić z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak. Aby umilić Wam Twórczą pracę proponujemy posłuchać piosenki „Świat w naszych rękach – eko piosenka”🎶


A teraz kolejne zadanie dla mistrza segregacji .
1.5, 4.15
• Zabawa ruchowa z elementem celowania – „Rzut do kosza.”
Gazeta dla dziecka i jego rodzica oraz kosz. Zgniatamy gazety w kulki. Podrzucamy je do góry i staramy się je złapać. Następnie rodzic stawia na środku kosz. Zadaniem dzieci jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza, możemy policzyć ile kulek wrzuciło dziecko, a ile rodzic.
To nie koniec zabaw z gazetami ,proponujemy jeszcze inne .
1.6, 4.8, 4.11
Zabawy twórcze „Czarodziejskie gazety”.
Mamo z pewnością masz w domu stare gazety i możesz zadać pytanie swojemu dziecku:” Co możemy zrobić ze starej gazety?”. Dziecko podaje pomysły i wspólnie możecie je wykonać, np. zroluj gazetę – luneta i oglądajcie przez nią przyrodę przez okno; dmuchaj na gazetę trzymaj w jednej dłoni; zgniataj ją w kulkę i podrzucaj do góry; rozwijaj gazetę i ją prostują; połóż na podłodze i przeskakuj przez gazetę obunóż jak przez kałużę ; itp. Miłej zabawy.
W wolnej chwili po południu zachęcamy do obejrzenia wspólnie z Rodzicami bajeczki „Inżynierka Wilczyca” która opowiada o zasadach segregowania śmieci . Wykorzystajcie prosimy link https://tuptuptup.org.pl/recykling-segregacja-smieci-sdg-12/
A na koniec jak tata ma chwilkę czasu to poproś aby zrobił z tobą czapkę z gazety techniką origami.
KAŻDY TATA TO POTRAFI. Życzymy sukcesów i dużo uśmiechu w trakcie zabaw.

Grupa 2

Treści programowe: 1.4,  1.8,  2.6,  3.4,  3.7,  3.9,  4.2,  4.16

  • Ćwiczenia logorytmiczne „Poniedziałek”.

            Dzieci stoją z rodzicem w pokoju, rytmicznie klaszczą i wypowiadają nazwy kolejnych dni tygodnia, starając się zapamiętać ich kolejność, liczą ile dni ma tydzień:

                                                           Dzieci:

            poniedziałek                           klaszczą z ugięciem kolan

            wtorek                                    jak wyżej

            środa                                      jak wyżej

            czwartek                                 jak wyżej

            piątek                                      jak wyżej

            so-bo-ta                                  naprzemiennie uderzają trzykrotnie o uda, kołysząc biodrami

                                                           na boki

            nie- dzie- la                             jak wyżej

            to jest                                      wykonują dwa klaśnięcia

            cały ty- dzień                          wykonują wolny obrót wokół własnej osi

1.4,  2.7,  3.5,  3.9,  4.5,  4.11

  • Zabawa matematyczna „Niższe? Wyższe?

Rodzicu proszę pobaw się z dzieckiem aby dziecko posługiwało się słowami: niższe, wyższe, takiej samej wysokości. Podamy przykład w jaki sposób można to zrobić:

– pokaż dziecku w pokoju biurko i stolik- zapytaj co jest niższe?

– porównaj biurko i szafę- co jest wyższe?

– porównaj stolik i krzesła- co jest niższe?

– porównaj krzesła i zabawki- co jest wyższe?

Zabawę proszę przenieść na całe mieszkanie, niech dziecko porównuje różne przedmioty, pamiętaj jednak aby posługiwało się określeniami: wyższe, niższe, takiej samej wysokości.

1.4,  1.5,  1.7,  3.5,  3.9,  4.1,  4.7

  • Zestaw zabaw ruchowych.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Witamy się różnymi częściami ciała”.

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach pokoju w rytm tamburynu (lub innego instrumentu), podczas przerwy w grze witają się częściami ciała wymienionymi przez rodzica, np. witamy się łokciami, stopami, kolanami.🏃‍♂️🏃‍♀️

  • Ćwiczenia ramion „Prasujemy strój gimnastyczny”.

            Dzieci naśladują raz prawą, raz lewą ręką prasowanie ubrania.

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zakładamy strój gimnastyczny”.

            Dzieci naśladują zakładanie koszulki i spodenek sportowych.

  • Zabawa z elementem biegu „Sportowa rozgrzewka”.

            Dzieci biegają w miejscu ze zmniejszaniem i zwiększaniem tempa, zgodnie z rytmem dźwięków tamburynu.

  • Ćwiczenie równowagi „Zawiązujemy sznurowadła”.

            Dzieci w staniu na jednej nodze naśladują zawiązywanie sznurowadeł w butach.

  • Zabawa uspokajająca „Maszerują dzieci”.

            Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym powtarzaniem rymowanki:

maszerują dzieci wkoło, wytupują rytm wesoło, raz, dwa, trzy, tup i ty.

1.7,  1.8,  1.9,  2.11,  4.1,  4.6,  4.8

  • Rysowany wierszyk „Drzewo” wg E.M.Skorek

            Dwie kreseczki prosto

            a dwie kreseczki krzywo.

            Gdy proste połączysz

            to otrzymasz drzewo.

            Rodzicu proszę narysować z dzieckiem drzewo wg wzoru z wiersza.

1.5,  1.9,  2.6,  2.8,  2.11,  4.2

  • Zabawa „Pozwólcie mówić papierkom” wg A. i J.M. Wersini, M.N. Bignet

            Rodzicu powiedz proszę dziecku, że często zaśmiecamy papierami różne miejsca, ale też, że papier można wykorzystać do różnych zabaw i ćwiczeń słuchowych. Do zabawy potrzebne będą kartki papieru czy gazety i plastikowe torebki.

  • Dzieci drą trzymaną kartkę na dwie części, wsłuchując się w odgłos, który powstaje podczas wykonywania tej czynności;
  • dzieci drą papier najpierw bardzo szybko, a następnie bardzo wolno zwracają uwagę na różnicę między powstającymi dźwiękami;
  • zgniatają różne rodzaje papieru i plastikowe torebki. Przysłuchują się powstałym odgłosom;
  • każde dziecko robi papierowe kulki różnej wielkości, a następnie nasłuchuje, jakie odgłosy powstają, gdy upuszczą kulki na podłogę;
  • na koniec zabawy dzieci wrzucają porwane i zgniecione papiery do kosza, robią porządek w miejscu zabawy.

Zajęcia opracowano na podstawie wydawnictwa MAC Edukacja i materiałów własnych.

Grupa 3

Podstawa Programowa: 1.5; 1.6; 2.6; 2.11; 3.5; 4.1; 4.2; 4.19; 4,20;

Drogie dzieci rozpoczynamy kolejny tydzień wspólnych zadań. W najbliższym czasie będziemy zastanawiać się jak możemy przyczyniać się do właściwego funkcjonowania w środowisku. Nasz temat to „Dbamy o środowisko”.
Na początek obejrzyjcie krótką bajkę , a po jej obejrzeniu odpowiedzcie rodzicom na pytania:

  • jak nazywało się miasteczko?
  • co powinniśmy robić, aby było mniej śmieci?
  • kto nauczył mieszkańców Porządkowa jak segregować śmieci?
  • czy wiesz do jakiego pojemnika wrzucamy papier, szkło i plastik?
    Segregacja śmieć to jest RECYKLING. Przesylabizujcie to słowo i policzcie sylaby: Re-cy-kling, pa-pier, śmie-ci, pla-stik, szkło, śmie-ciar-ka.
  • Zabawa ruchowa „Przeskocz ślimaka” – dzieci maszerują. Na sygnał (klaśnięcie) wykonują przeskok obunóż w przód.

Praca plastyczna przestrzenna „Ekologiczna zabawka” – wykonajcie z niepotrzebnych pudełek , nakrętek i kolorowych papierów „kolorową śmieciarkę”. Czekamy na wasze prace.

Na koniec zapraszamy do zabawy całą rodzinę w „Eko- moda dla mamy, taty, córki i syna…”- Zachęcamy do zabawy w tak zwane
„przebieranki”, wykorzystując do tego gadżety, dodatki (zalegające w szafie, długo nieużywane) – w tej zabawie liczy się kreatywność i miło spędzony czas, ale także uświadomienie sobie, że ubrania możemy wykorzystać na wiele różnych sposobów (opaskę jako pasek, apaszkę jako gumkę do włosów, itp.) możemy im dać drugie życie. Dbajmy o przyrodę! Oczywiście czekamy na foto relację z waszego domowego pokazu mody Życzymy udanej zabawy i dziękujemy za współpracę.😉

Grupa 4

Treści programowe: 1.5,1.8, 2.1, 2.4, 2.11, 3.8, 4.1, 4.2, 4.7, 4.15 4.16

Jaki dzisiaj jest dzień tygodnia??? Wiecie ??to teraz po kolei wymień wszystkie dni tygodnia – najpierw powoli, a potem szybko.

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym jak należy dbać o przyrodę.

 22.04 obchodzimy dzień Ziemi. Zachęcamy do zrobienia plakatu „Chrońmy naszą planetę” wykorzystując dostępne materiały plastyczne, jak również z środków dostępnych ( nieużytki) w domu.

Czekamy na zdjęcia  🙂 grupaPP5@interia.pl

Zabawa  Dramowa  „My drzewa”

Wszyscy domownicy zamieniają się w drzewa i słuchają co działo się z lasem, drzewami. Uzewnętrzniają swoje emocje w zależności od kolejności zdarzeń .

Czy tak zachowujemy się w parku, w lesie? Dlaczego powinniśmy o nie dbać?

Posłuchajcie do czego zaprasza nas  piosenka „ Duszki leśne”

– poruszajmy się i naśladujmy ruchem treść piosenki.

Zabawa dydaktyczna „Co z czego jest?”

Popatrz co masz w domu, w pokoju z drewna . Następnie podczas piosenki

 „ Duszki leśne” poruszasz się po pokoju. Brak muzyki podchodzisz do przedmiotu rzeczy która jest zrobiona z drewna. Zabawę powtarzacie parę razy. Na koniec policz ile przedmiotów z drewna znalazłeś.

Burza mózgów „ Las”

Wykorzystujemy do tego dużą kartkę, tekturę, folię, papier pakowy, mazak.

Rysujemy wspólnie duże drzewo. Zapisujemy na drzewie skojarzenia ze słowem las. (las to…)

Zestaw zabaw ruchowych  z  wykorzystaniem muzyki domowej, gazety.

„ Dziecko w lesie” –  dziecko porusza się do muzyki na klaśnięcie  przykuca przy najbliższym (krzaczku) meblu.

„ Przedzieramy się przez leśne zarośla” – dziecko porusza się na czworakach między „ Zaroślami”, meblami ( pod stołem, krzesłem).

„ Toczymy zwalony pień” – jeden uczestnik zabawy kładzie się na podłodze i jest przewróconym przez burzę  pniem drzewa, dziecko delikatnie turla pień w różnych kierunkach. Po chwili zmiana.

„Piłujemy drzewo” – stajemy i tworzymy parę, twarzami do siebie. Podajemy sobie ręce i naprzemiennie przeciągamy do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochyleniem i odchyleniem – naśladujemy piłowanie drzewa.

„Porządki w lesie” – rodzic rozkłada dla wszystkich pojedyncze strony gazety. Muzyka gra dziecko omija gazety. Przerwa w muzyce, podchodzi do gazety, zgniata ją formując kule. Następnie manipuluje nią zgodnie z poleceniami: tocz kulę wokół siebie, podrzucaj kulę, przekładaj z lewej do prawej ręki, rzut do kosza .

Zabawa dydaktyczna „ Sprzątamy w lesie” wykorzystanie karty pracy

 – wycięcie poszczególnych obrazków, posegregowanie, położenie na talerzyki, kartki określonego koloru ( pojemniki do segregowania).

 Zapraszamy do zabawy plastycznej  „ Drzewa”

Dzisiaj potrzebujemy farby i kartkę papieru oraz dużo uśmiechu bo będzie zabawa. Malujemy farbami dłonie które następnie odbijamy na kartce papieru. Gdy odbitki wyschną , dorysowujemy kredkami elementy, tworząc drzewa, kwiaty , krzaki. (szepniemy Wam na uszko, iż poniższe prace wykonane były farbą z lodówki 🙂 kechup – a jaki zapach roznosił się po całym mieszkaniu). EKSPERYMENTUJMY !!!! 🙂

 inspiracje  z przewodnika Nowe przygody Olka i Ady.

Wesołej zabawy 🙂

Grupa 5

.5; 3.6; 4.7

  • Zabawa ruchowa do piosenki „ Bum, bum” 🎶

Posłuchajcie piosenki. Wykonujcie ruchy, o których mowa. Zaproście do zabawy rodzinę.

 2.11; 2.2; 4.19; 4.2

  • Słuchanie wiersza „ Przyjaciele przyrody” A. Widzowskiej.

Poproś dorosłego lub sam przeczytaj,  jeśli potrafisz  wiersz.

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli, wiemy,

że Ziemię trzeba przytulić, zadbać o lasy,

 powietrze, wodę, kwiaty, zwierzęta, – całą przyrodę!

 To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

 Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

 – Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

 – W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko!

– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętajmy, by gasić światło,

wiemy, że pożar wywołać łatwo,

 a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje, niech się kolcami jeża pokłuje!

Odpowiedz na pytania:

– Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać?

–  Dlaczego? − Do czego zachęca wiersz?

 − Co ma się stać tym, którzy nie dbają o przyrodę?

3.5; 4.3; 4.13

  • Zabawa dydaktyczna „ Tak- nie”

Potrzebne będą kredki. ⏭TU⏮ karta pracy str. 11

1.5; 1.4; 4.15

Włączcie energiczną muzykę i czas na wesołą gimnastykę. Kręćcie kołem, ile tylko dacie  radę!

  • Zabawy ruchowe „ Zakręć kołem”TU

1.7; 1.9; 4.8

  • Zabawa graficzna „ Drzewo”

Potrzebne będą kredki lub pisaki.

Wypełnij kontur drzewa: trójkątami, kwadratami i kółkami.

3.7; 4.5

ZAPRASZAMY wszystkie dzieci do nauki piosenki 🎶„Leśne duszki” – zabawa ruchowa do piosenki w zapisie grupy 4. 🙂 Można... Więciej
Skip to content