…KAŻDY JEST INNY 🙂 👋👋👋👋👋👋👋
5 maja
DZIEŃ PRAW CZŁOWIEKA I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ. DZIEŃ GODNOŚCI OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩🙂🤩
Grupa 1
Dzień dobry kochane przedszkolaki. Dzisiaj zapraszamy Was w szczególne miejsce, które znajduje się w każdym mieście. Na początek trochę ruchu.
Treści programowe: 1. 5
- Zabawa ruchowa ,,Jak spędzamy wolny czas”.
Mamo, porozmawiaj chwile z dzieckiem na temat sposobów spędzania wolnego czasu. Potem naśladujcie razem np. jazdę na rowerze – w leżeniu na plecach wykonujcie rowerek; pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochylajcie się rytmicznie i wiosłujcie rękami; pływanie w jeziorze – w leżeniu na brzuchu wykonujcie szerokie ruchy ramionami.
4. 19
- Oglądanie zdjęć przedstawiających park.
Teraz usiądź obok mamy, która pokaże ci zdjęcie pewnego miejsca znajdującego się w naszym mieście. Droga mamo pokaz dziecku wybrane zdjęcie parku dobrze mu znanego ze wspólnych spacerów. Porozmawiajcie chwilkę na temat wspomnień z nim związanych. Wspomnij dziecku o owadach, które tam mieszkają (motyle).
4. 5
- Rozmowa na podstawie obrazków wybranych motyli.


Teraz mama pokaże ci dwa motyle i powie ci jak one się nazywają. Przypatrz się im uważnie i powiedz, czym się różnią. Czy wiesz, że motyl paź królowej jest największym motylem żyjącym w Polsce? A teraz mama będzie podnosić obrazki w różnej kolejności. Spróbuj nazywać motyle. Na pewno ci się uda
4. 7
- Zabawa przy piosence ,,Motyle”.
Posłuchaj fragmentu piosenki. Czy ją poznajesz? Tak, to nasza piosenka o motylach która tańczyliśmy podczas występu w MOK – u jesienią.
Pora na taniec przy piosence. Droga mamo, na pewno masz w domu cienki szal, apaszkę lub chustę. Załóż ja dziecku na ramiona jak skrzydła motyla – można ją przypiąć agrafką do ubrania. Razem zatańczcie motyli taniec słuchając piosenki.
1. 9, 4. 7
- Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Motylek”.
Czas na pokolorowanie wesołego motylka. Na początku rysuj ołówkiem kółka po śladzie. Motylek gotowy! Teraz pomaluj go farbkami samodzielnie lub z pomocą mamy (farby akwarelowe).

Droga mamo. Podczas malowania możesz zwrócić uwagę dziecka na symetrię osiową skrzydeł motyla. W trakcie kreślenia przez dziecko kółek, pilnuj właściwego kierunku ich rysowania.
Życzymy milej zabawy i wykonania kolorowych motyli.
W wolnej chwili zapraszamy do oglądania razem z dzieckiem filmu o narodzinach motyla pazia królowej. Link do filmu poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=A-2bCr9oBz4
Grupa 2
Treści programowe: 2.1, 2.2, 2.9, 2.10, 2.11, 3.8, 4.2, 4.5
- Wysłuchanie
treści wiersza „Wiosna ” Grażyny Kobały
Obudziła się wiosna tu i tam,
rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.
Łąki kaczeńcami ozdobiła
a nad polami się zastanowiła.
Kiedy świat cały malowała
skowronka w polu ujrzała.
Piosenkę z nim zanuciła
i gniazdo w trawie uwiła.
W lesie zobaczyła kukułkę-
o ciepłych krajach porozmawiała.
Nawrzucała do kosza fiołków
i z powrotem na łąkę odleciała.
Tam spotkała bociana,
który klekotał już od rana:
-zbuduję na kominie gniazdo duże,
a potem odbędę długie podróże.
Rozmowa na temat treści wiersza.
– co zrobiła wiosna na łące? – kogo ujrzała w polu, w lesie, na łące? – co zrobiła wiosna ze skowronkiem? – o czym rozmawiała z kukułką i bocianem?
1.4, 1.5, 1.8, 2.8, 4.2
- Zabawy
ruchowe „Na łące.”
Zabawa „ Bocian i żaby”
Żaby (dzieci) skaczą po łące i rechoczą na sygnał BOCIAN żaby wskakują do stawu- (obręcz). Na sygnał RECH, RECH żaby skaczą po łące.
Zabawa „ Skowronki”
Tym razem dzieci są ptaszkami. Latają nad łąką na sygnał ptaszki wracają do gniazd- (obręcz) i wydają ptasie dźwięki/
Zabawa „ Kukułka”
Dzieci liczą na palcach ile razy zakukała kukułka- a mama ustala ilość uderzeń.
Zabawa „ Motyle”
Rozłożone krążki (kartki z imionami domowników) w pokoju. Przy dźwiękach dzwoneczków dzieci-motyle latają między kwiatkami (krążkami). Gdy muzyka cichnie motyle „siadają” (przykucają) na kwiatku ze swoim imieniem.
3.9, 4.2, 4.11, 4.14
- Zabawa matematyczna „Wiosenny kwiatek”
– dzieci otrzymują po 1 sylwecie kwiatka (może być ulubiona maskotka) i wykonują polecenia rodzica:
– połóż kwiatek na dole na podłodze,
– połóż kwiatek za sobą,
połóż kwiatka obok siebie,
– podnieś kwiatek do góry,
– połóż kwiatka przed sobą
4.7
- Śpiewanie piosenki „Na majowej łące” wg słów i muzyki Jolanta Kucharczyk
4.1, 4.8
- Praca plastyczna „Biedronki” – pokoloruj biedronkę, wytnij ją i naklej na zieloną kartkę.

Grupa 3
Treści programowe: 1.4; 1.5; 1.7; 2.10; 2.11; 3.1; 3.8; 3.9; 4.2; 4.5; 4.6; 4.11
Podoba Wam sie majowa łąka? Czas na dalsze zabawy!
Rozwiązywanie zagadek
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar pszczoły, osy i mle.
Zielona plama w barwne punkciki, a nad nią śpiew skowronka.
Tam wyruszamy zbierać kwiatki, bo to właśnie … (łąka)
Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)
Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną. (kwiatki)
,,Wiosenna łąka” Zbigniew Baryła”. Rozmowa nt. wiersza
Wiosenna łąka w promieniach słońca
cała zielona jest i kwitnąca.
Pszczoły, motyle nad nią fruwają,
a w trawie świerszcze koncerty grają.
Rosną na łące białe stokrotki,
wierzby nad rzeką pokryły kotki.
Żaby rechoczą, śpiewają ptaki,
do gniazd dla piskląt znoszą robaki.
Żółte kaczeńce na łące kwitną,
niebo ma barwę jasnobłękitną.
Wśród kwiatów pszczoły pilnie pracują,
zbierają nektar, miód produkują.
Słoneczko grzeje, stopniały śniegi,
na noskach dzieci są pierwsze piegi.
Cieszą się dzieci i ziemia cała,
że wiosna do nas już zawitała.
Zabawy ruchowe,,Na łące”
Pracowite mrówki” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dzieci ugniatają z kartek papieru kulki, a następnie rozkładają je na dywanie. Dzieci (mrówki) chodzą na czworakach w różnych kierunkach, na hasło rodzica (np. klaśnięcie) zbierają je i zanoszą do obręczy.
„Żaby” – zabawa bieżna z elementem skoku.Dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna lub innego dostępnego instrumentu, na przerwę w graniu – skaczą jak żabki w różnych kierunkach.
„Bociany” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.Dzieci chodzą po pokoju unosząc wysoko kolana, na dźwięk tamburyna stają na jednaj nodze i rozkładają w bok ręce.
Narysujemy obrazek dla wiosny- dyktando rysunkowe.
Każde dziecko otrzymuje kartkę z konturem domku na dole kartki oraz ołówek. Rodzic czyta następujące polecenia:

- podpisz się w lewym górnym rogu kartki
- na dole kartki jest domek, dorysuj okna
- po prawej stronie domu narysuj drzewo
- po lewej stronie domu narysuj płotek
- nad domkiem narysuj słońce
- pokoloruj rysunek dla wiosny
Po wykonaniu tego zadania pokolorujcie swoje obrazki.
Śpiewanie refrenu piosenki „Biedroneczki – kropeczki”
Grupa 4
Dzień dobry przedszkolaki!
Siadajcie wygodnie, siadajcie i uszy do słuchania nastawiajcie.
- „ Gdzie siadają motyle?”- zabawa ruchowa, kształtująca orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
Treści programowe: 4.14, 3.8, 1.5
Do naszej zabawy będzie nam potrzebny motylek z papieru. Jeśli potrafisz zrobić go sam, to do dzieła, jeśli potrzebujesz pomocy poproś rodzica i wykonajcie go razem.
Macie już swoje motyle? Super to zaczynamy zabawę. Dziecko porusza się po pokoju, ze swoim motylkiem z ( papieru) w dowolnych kierunkach. Na sygnał rodzica wykonuje ruch, zgodnie z jego poleceniem:
np.: motylek siada …
- na lewym ramieniu;
- na prawej stopie;
- na lewym a potem na prawym kolanie;
- na lewej stopie;
- na prawej pięcie;
- na brzuchu;
- na głowie itp.;
- Słuchanie wiersza „ Na łące” – rozmowa z dzieckiem o treści
Treści programowe: 4.2, 4.5, 4.18
Rodzicu po wysłuchaniu wiersza zadaj dziecku przykładowe pytania:
- O jakim miejscu jest mowa w wierszu?
- Jakie nazwy roślin zapamiętaliście?
- Jakie nazwy zwierząt usłyszeliście?
- Jakie inne rośliny można zobaczyć na łące?
- Jakie inne zwierzęta tam mieszkają?
- Spacer po łące – zabawa ruchowa
Treści programowe: 1.4, 1.5
Dziecko spaceruje po pokoju – łące, podskakuje.
Na hasło: KWIATEK – kuca i wącha kwiatki na łące;
Na hasło: MOTYLEK – staje, wyciąga ręce i próbuje złapać motyla.
- Najpiękniejsze polskie kwiaty – podstawowe informacje na temat najpopularniejszych kwiatów polskich łąk.
Treści programowe: 4.18,2.11
Rodzicu posłuchajcie razem informacji o pięknych polskich kwiatach. Zapytaj dziecko, co zapamiętało, poproś aby wymieniło kwiaty, jakie pojawiły się w filmiku. Podzielcie wyrazy na sylaby.
- Aktywne słuchanie piosenki: „ Kwiatkowa piosenka”
Treści programowe: 4.1, 4.7
Posłuchajcie piosenki, poproś dziecko żeby określiło nastrój utworu muzycznego. Poproś aby dziecko zamknęło oczy i jeszcze raz posłuchajcie utworu. Zapytaj dziecko, jakie obrazy przychodzą mu do głowy jak słucha tej piosenki. Daj dziecku kawałek bibuły lub chustkę i zatańczcie razem jak podpowiada Wam intuicja.
- „ Małe nasionko” – opowieść ruchowa z elementem ćwiczeń gimnastycznych
Treści programowe: 1.5, 1.8, 4.5
Dziecko uważnie słucha rodzica, który snuje opowieść i ilustruje go ruchem. Dziecko wykonuje te same ćwiczenia. Po zakończonych ćwiczeniach, usiądźcie i opowiedzcie historię nasionka.
Małe nasionko (Magdalena Ledwoń)
Jedno małe nasionko leciało z wiatrem wysoko nad łąką (trucht po obwodzie koła, na sygnał nauczyciela zmiana kierunku). Gdy wiatr nieco ustał, upadło na ziemię (przykucnięcie). Leżało tam sobie długi czas, wygrzewając się w promieniach słońca (leżenie tyłem). Ale nic się nie działo. Dopiero gdy nad łąką przeszła ulewa, a deszcz zrosił ziemię, małe nasionko poczuło, że coś dziwnego zaczyna się z nim dziać (kilkukrotne ugięcie i przyciągnięcie kolan do brzucha). Najpierw wysunął się z łupinki mały korzonek, który szukał najkrótszej drogi do ziemi (przykucnięcie). Gdy korzonek wbił się w ziemię i wrósł w nią bardzo mocno, w małej dziurce w łupince pojawiała się kolejna niespodzianka. Niewielka łodyga wyjrzała przez szparkę, a następnie zaczęła swoją wędrówkę w górę (unoszenie złączonych dłoni zygzakiem ponad głowę z jednoczesnym wyprostowaniem nóg). Gdy wyrosła wystarczająco mocna i silna, rozłożyła nad nasionkiem piękny liściasty parasol (rozłożenie uniesionych rąk na boki). Ale nie po to, żeby chronił roślinkę przed deszczem, tylko po to, żeby łapać promienie słońca. Codziennie roślinka stawała się większa i większa, aż w końcu pojawiły się na niej piękne kwiaty (naprzemienne opuszczanie wyprostowanych rąk do wysokości obręczy barkowej i unoszenie ich ponad głowę). Do kwiatów zaczęły ściągać owady, które wyjadały słodki nektar z kielichów (trucht po obwodzie koła). Po pewnym czasie płatki kwiatów przekwitły, a na ich miejscu pojawiły się małe nasionka przyczepione do małych spadochronów (złączenie rąk nad głową). Pewnego dnia, gdy zawiał silniejszy wiatr, jedno nasionko oderwało się od reszty (wykonywanie skłonów bocznych) i poleciało wysoko nad łąką… (trucht po obwodzie koła).
- Nasiona – Ćwiczenie prawidłowego liczenia. – Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Treści programowe: 4.15, 4.9

Jeśli macie jeszcze ochotę do zabawy to zapraszamy do tańca do piosenki którą poznaliście wczoraj.
Grupa 5
Witamy Was dzisiaj śpiewająco!
1.5; 4.15
- Zabawa ze śpiewem „ Liczymy do 10”
Znasz tą piosenkę, teraz tylko ją sobie przypomnisz. Palce w ruch- zaczynamy!
1.9; 2.7
- Ćwiczenie grafomotoryczne „ Droga do filharmonii”
Zaprowadź rodzinę do filharmonii. Rysuj palcem ich drogę. Następnie spróbuj przejść podobną drogę w swoim pokoju.

4.2; 3.8
- Słuchanie bajki na podstawie książki L. Bajkowskiej „ Bajka o piosence i nutkach”
Wysłuchaj bajki. Odpowiedz na pytania, obrazek Ci w tym pomoże:

– O czym była bajka?
– Jak nazywają się znaki graficzne muzyki?
– Jak nazywały się nutki?
– Jak zachowywały się nutki?
– Gdzie zamieszkały nutki?
4.11; 4.8
- Zabawa plastyczna „ Bajkowe nutki”
Ozdób narysowane nutki tak, aby przypominały jedną z bohaterek „ Bajki o piosence i nutkach”
1.4; 4.15
- Gra „ Policz i wykonaj ruch”. Potrzebne 2 kostki
Rzuć dwoma kostkami i zobacz co wypadło!
Znajdź na planszy konfigurację liczb z kostek (np. na pierwszej kostce 3, na drugiej 1, czyli szukasz 3+1) i wykonaj zadanie

2.6; 4.1
- Słuchanie utworu symfonicznego „ Peer Gynt Suite” No.1, Op. 46
Posłuchaj muzyki i zastanów się jakie instrumenty słyszysz? Czy ten utwór Ci się spodobał?
Karty pracy:
4.5; 4.15
