Grupa 1
Dzień dobry kochane przedszkolaki! Dzisiaj zapraszamy do muzycznych zabaw z waszym ulubionymi Słodziakami. Zapraszamy do wesołego tańca.
Treści programowe: I 4, I 5
- Zabawa na powitanie ,,Taniec przyklejaniec”.
Stań z mamą naprzeciwko siebie. Uważnie słuchaj tekstu piosenki i naśladuj jej ruchy.
Usiądźcie teraz wygodnie.
III 6
- Zabawa ,,Segregujemy śmieci”.
Mama pokazuje dziecku worek, w którym znajdują się nieposegregowane odpadki plastikowe i papierowe (butelki po napojach, woreczki, pojemniki po jogurcie, stare gazety, papierowe torebki). Razem z dzieckiem segreguje je do dwóch oddzielnych worków. Warto chwilę porozmawiać o segregacji odpadów. Wspaniale! Jesteś mistrzem segregacji.
Słodziaki również dbają o przyrodę. Posłuchaj teraz piosenki.
IV 5, IV 7
- Słuchanie piosenki ,,Gang słodziaków – piosenka ,,Ekosłodziaków”.
Droga mamo, po obejrzeniu filmu, zadaj dziecku parę pytań na temat treści piosenki. Oto nasze propozycje: W jaki sposób Słodziaki dbają o przyrodę? Dlaczego należy dbać o przyrodę? Jak my możemy pomóc w ochronie przyrody?
Pora zatańczyć ze Słodziakami.
I 5
- Zabawa przy piosence ,,Ekosłodziaki”.
Stańcie w dowolnym miejscu ale tak, by widzieć ekran komputera. Starajcie się naśladować ruchy dzieci z filmu. Droga mamo, spróbuj razem z dzieckiem śpiewać refren piosenki.
I 6
- Wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych.
Materiały do wykonania tej prostej gitary na pewno znajdziecie w domu. Wystarczy pudełko po chusteczkach higienicznych, skrawki papieru samoprzylepnego lub wycinanki, duże gumki recepturki, kawałek tektury. Instrukcja wykonania poniżej.
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara
Życzymy miłej zabawy.
Drodzy Rodzice. Warto po południu wykonać z dzieckiem tulipany, które będą potrzebne do jutro. Do ich wykonania wystarczą: patyczki do szaszłyków, klej typu Wikol lub taśma klejąca, wycięte z kolorowego brystolu kwiaty tulipana. Dziecko nakleja z waszą pomocą sylwety na patyczki. Powinny być cztery kwiatki w czterech kolorach.
Grupa 2
Treści programowe: 2.1, 2.11, 4.2, 4.3, 4.5
Wiecie już kochane przedszkolaki, że rozmawiamy w tym tygodniu o tym, jak należy dbać o przyrodę, a przyroda to też rzeka.
1.Wysłuchanie wiersza G. Koby „Rzeczka”
.
Była sobie książeczka,
a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka, srebrzysta biała,
aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem
dzieci niegrzeczne
i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały
i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
-Nie lubię bardzo
gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim
wymierzam karę
i kąpać się im
nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały
nagle wszystkie posmutniały.
-Nie będziemy już więcej
wrzucać śmieci!
Zaczniemy ostrzegać
niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem
tabliczkę postawimy:
BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY
I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!!
Mama porozmawia z wami na temat treści wiersza
- kto przyszedł nad rzekę;
co zrobiły dzieci;
co powiedziała rzeka;
co dzieci obiecały rzece;
jak dzieci mogą dbać o środowisko.
1.4, 1.5, 2.11, 4.1
Zabawa ruchowa przy muzyce „Samoloty”
-dzieci wybierają się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić czy na naszej ziemi są zanieczyszczenia. W tym celu ,,latają” bezpiecznie po mieszkaniu, a może po ogrodzie i obserwują, czy wszędzie jest porządek.
1.7, 2.11, 4.5, 4.12
Zabawa dydaktyczna „Sprzątamy las”.
Na podłodze rozłożone są różne pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki itp. Oraz pojemniki w trzech kolorach: niebieski- makulatura, żółty-plastik, zielony- szkło. Mogą to być obręcze zrobione ze sznurków w danym kolorze. Dzieci oglądają porozrzucane śmieci, omawiają, z czego są zrobione. Mama pokazuje dzieciom pojemniki na odpady i wspólnie z dziećmi ustala, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy muzyce, tej samej przy której latały, dzieci spacerują po całej sali i „sprzątają las”- zbierając i segregując śmieci do pojemników.
2.1, 2.5, 2.10, 4.7, 4.18
Słuchanie piosenki ,,Świat w naszych rękach”.
1.6, 4.1
Na koniec proponujemy wykonanie ekologicznej kwiatka. Potrzebować będziecie kolorowych nakrętek, kartki technicznej, kleju magic i trochę wyobraźni oraz niewielkiej pomocy Rodziców.
Grupa 3
Podstawa Programowa: 2.1; 2.4; 2.10; 2.11; 3.8; 4.2; 4.5
Kochane dzieci, na pewno nie raz słyszeliście, że należy dba o przyrodę
Słuchanie wiersza „Co to jest przyroda?” D. Gellner.
To drzewa i kwiaty i liście i woda
Motyl nad łąką, biała stokrotka
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę
Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody
Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz
Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze
Powiedzcie, co jeszcze?
Dbaj o trawniki! Niech koło domu
Będzie wesoło, będzie zielono.
Dzieci wymieniają elementy przyrody, o których była mowa w wierszu.
1.9; 4.11; 4.13; 4.14
A teraz czas na matematykę!
Pokoloruj tyle obrazków, ile kropek jest przy nich po lewej stronie.
1.4; 1.5; 2.4; 2.11;3.9, 4.1
„Jestem drzewem” – zabawa dramowa.
Dzieci ruchem i gestem interpretują opowiadanie Mamy- wcielając się w rolę drzewa:
Wyobraź sobie, że jesteś malutkim drzewkiem. Zasadziły je dzieci tuż na skraju lasu. Drzewo rosło powoli przez wiele, wiele lat. Wiatr poruszał delikatnie jego listkami. Czasami, kiedy był w złym humorze, wiał z ogromną siłą i wtedy drzewo wyginało się na wszystkie strony, gałęzie pochylały się mocno, raz w jedną, raz w drugą stronę. Drzewo najbardziej lubiło, kiedy padał na nie mały, delikatny deszczyk. Z radości wznosiło gałązki wysoko, wysoko i zdawało się, że jest coraz wyższe i wyższe.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci opowiadają o swoich odczuciach, kiedy były drzewem.
1.4; 2.4; 2.6; 2.11; 4.7
Muzyka relaksacujna- odgłosy lasu.
A teraz wyobraźcie sobie kochane przedszkolaki, ze jesteście w lesie i wsłuchujecie się w jego odgłosy.
1.7; 2.11; 4.1; 4.8
Las- praca plastyczna.
Poproście rodziców, może mają arkusz dużego, szarego papieru.
Rozłóżcie go na podłodze w pokoju, pamiętając o wcześniejszym zwinięciu dywanu i za pomocą farb plakatowych namalujcie prawdziwy, zielony las.
Może podzielicie się nim z nami?
Grupa 4
Treści programowe: 1.4, 1.5, 2.11, 4.4, 4.5, 3.8, 1.8, 4.9
Dzisiejszy dzień zaczniemy od rymowanki – powitanki;
- „ Dzisiaj wtorek” – rymowanka
Rodzicu przeczytaj dziecku rymowankę i wykonajcie wspólnie poszczególne ćwiczenia;
Dzisiaj wtorek, dzisiaj wtorek znowu mamy
( wykonujemy 3 przysiady , w trakcie czytania rymowanki )
na zajęcia w domu zapraszamy
( wykonujemy 2 pajacyki )
pomachajmy do siebie
( machamy do siebie)
bo wesoło nam w tym gronie
( uśmiechamy się szeroko).
- Ilustracja ruchowa wiersza E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „ Drzewo”
Dziecko naśladuje ruchy, które pokazuje rodzic:
Dziecko za rodzicem
Drzewa bywają różne: obracamy się wokół własnej osi, ręce wyciągają w górę,
wysokie stajemy na palcach, ręce mają wyciągnięte nad głową,
i niskie przykucamy,
grube wykonujemy rozkrok, ręce trzymamy przed sobą, pokazują, jak wygląda gruby pień,
i cienkie, nogi mamy złączone, ręce trzymamy wzdłuż tułowia,
stare przykurczamy kończyny – naśladujemy stare drzewa,
i młode. Prostujemy się, wyprostowane ręce trzymamy w górze,
Drzewa są
do podziwiania ruszamy głową w różne strony – podziwiamy drzewa,
czasem do wspinania, naśladujemy wspinanie się na drzewo,
do owoców zrywania, wyskakujemy w górę – naśladujemy zrywanie owoców
a nasze jest do skakania skaczemy obunóż.
DZISIAJ DOWIECIE SIĘ – JAKIE SKARBY SKRYWA ZIEMIA
- „ Nasza Ziemia” – słuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.
Rodzicu po wysłuchaniu wiersza zadaj dziecku następujące pytania:
- Jakie bogactwa można spotkać na powierzchni naszej planety?
- Jakie skarby kryją się w głębi ziemi?
- Do czego ludziom potrzebne są bogactwa naturalne?
- Bez czego ludzie nie mogliby żyć na naszej planecie?
- „ Bogactwa naturalne ziemi” – zagadki
Obejrzyjcie wspólnie zdjęcia ilustrujące treść wiersza. Spróbujcie odgadnąć, które z określonych bogactw natury:
- daje ludziom siłę do życia? ( rośliny jadalne)
- sprawia, że ludzie, zwierzęta i rośliny mogą żyć? ( woda)
- wytwarza tlen, którym oddychają ludzie? ( drzewa )
- daje energię wykorzystywaną jako paliwo dla pojazdów? ( ropa naftowa, z której produkuje się benzynę)
- daję energię, wykorzystywaną jako prąd, do oświetlania i działania różnych urządzeń elektrycznych, i ogrzewania mieszkań? ( węgiel)
- daje energię wykorzystywaną np.: w kuchenkach ( gaz ziemny).
- Ćwiczenia gimnastyczne – rozwijanie sprawności fizycznej
Do dzisiejszych ćwiczeń wykorzystujemy plastikowe butelki. Pamiętajcie, że ćwiczenia gimnastyczne wykonujemy na boso.
- Slalom między butelkami – zabawa bieżna.
Ustawiamy butelki (1,5-litrowe) w linii w odstępach około metra. Dziecko przebiega między butelkami, starając się ich nie przewrócić. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Skłony z butelką – ćwiczenia tułowia.
Dziecko kładzie butelkę przed sobą. Wykonuje skłon, w miarę możliwości przy wyprostowanych w kolanach nogach, i sięga po butelkę. Łapie jedną dłonią za spód, drugą za lejek butelki i podnosi ją wysoko nad głowę. Pozostaje chwilę w tej pozycji, po czym wykonuje skłon i kładzie butelkę na podłodze. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
- Przenieś butelkę – ćwiczenia mięśni brzucha.
W siadzie prostym podpartym dziecko próbuje złapać butelkę stopami
Następnie przenosi ją nieco na bok i odstawia. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
- Masaż stóp – ćwiczenia stóp.
Dziecko w siadzie prostym podpartym opiera delikatnie bosą stopę na butelce. Masuje podeszwę stopy, poruszając butelką w przód i w tył. Stara się nie zgnieść butelki. Po kilku powtórzeniach zmienia nogę. Może również poruszać butelką obunóż.
- Rodzicu ułóż kilka butelek (na boku) w rzędzie w odległości około 30 cm; zadaniem dziecka jest przeskakiwanie przez nie obunóż.
- Masaż pleców – ćwiczenie uspokajające w parach.
dziecko kładzie się na plecach, rodzic delikatnie przesuwa butelkę po jego plecach. Po chwili następuję zmiana.
- Odpoczynek z butelką – ćwiczenia oddechowe.
Rodzicu odtwórz spokojną muzykę. Połóżcie się na dywanie na plecach, na brzuchu połóżcie butelkę. Wykonujcie głębokie wdechy i wydechy i obserwujcie, jak butelka przemieszcza się w górę przy wdechu i w dół przy wydechu.
- Zabawa ruchowa – „ Drzewa dają tlen”
Do tej zabawy możemy wykorzystać znaną nam już piosenkę Zozi – Świat w naszych rękach
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie melodii jako cząsteczki tlenu wytworzone przez drzewa. Podczas pauzy dziecko zamienia się w drzewo – ręce unosi jak najwyżej i porusza placami jak listkami. Zabawę powtarzamy parę razy.
- „ Sprzątamy las” – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
Wykonajcie wspólnie zadanie.
* Piosenka – „ Duszki leśne”
Dzisiejszy dzień zakończymy bawiąc się do naszej piosenki . Słuchamy i bawimy się utrwalając tym samym słowa piosenki.
Życzymy wszystkim radosnego tygodnia. 🙂
Grupa 5
Dzisiaj kolejne zabawy wokół tematu przyrody i jej ochrony. No to zaczynamy!
1.5; 1.8; 2.8
- Zabawa ruchowa „ Ziemia, woda, powietrze”. Potrzebna będzie piłka.
Zaproś do zabawy rodzica lub rodzeństwo.
Dziecko z piłką rzuca do kolejnych osób piłkę, wymieniając jakieś środowisko: ziemia, morze lub powietrze. Ten kto złapał piłkę, chwyta ją, wymienia jedno zwierzę, zamieszkujące dane środowisko i odrzuca piłkę. Potem zmiana prowadzącego.
2.10; 2.11; 4.2; 4.19
- „ Czy znacie żabę?”- film edukacyjny
4.4; 4.9; 4.2
- Zabawa graficzna „ Żaba”- dzisiaj poznamy literkę ż; Ż
4.5; 1.7; 4.18
- Praca z książką „ Kolorowy start z plusem”
Poćwicz i utrwalaj literkę ż, Ż, zachęcamy do kart pracy. TU str. 4,5 i 5
4.1; 4.7; 1.4
- Zabawy ruchowo- rytmiczne przy piosence „ My jesteśmy żabki”
My jesteśmy żabki ( wskazujemy siebie)
Mamy 4 łapki ( pokazujemy rece po 2 razy)
Skaczemy po trawie ( skoki w miejscu)
Bocian nas nie złapie ( grozimy palcem)
Hop, hp, hop, skacza żabki w bok.
Hop, hop, hop, skaczą żabki w przód
Hop, hop, hop, skaczą żabki w tył
Hop, hop, hop, skaczą ile sił ( skoki w różnych kierunkach)
My jesteśmy żabki ( wskazujemy na siebie)
Po to mamy łapki ( pokazujemy dłonie),
By popływać w stawie ( naśladowanie pływania rękoma)
I poskakać w trawie ( skoki w miejscu)
Hop, hop, hop…
4.2; 4.6; 3.8
- Słuchanie wiersza A. M. Grabowskiego „ Żaba, żółw i żyrafa”
Usiądź wygodnie i posłuchaj wiersza. Opowiedz o czym był. Posłuchaj jeszcze raz. Gdy usłyszysz wyrazy zaczynające się na głoskę „ ż” wstań