… a dziś może macie ochotę TYLKO NA KOLOROWANIE 🙂 ⏭TU ⏮dwie wersje dla młodszych i starszych lub zaŚPIEWANIE z ZoZi ⏭TU⏮
Grupa 1
Witamy Was w ten ciepły, słoneczny dzień. Zapraszamy do zabaw z kolorowymi pisankami! Na rozgrzewkę zaczynamy od wesołego wierszyka.
Treści programowe: 1.5
- Zabawa ruchowa do wierszyka ,,Śmieszne miny”.
Dziecko i Mama stają naprzeciwko siebie. Mama mówi wierszyk i pokazuje ruchy, a dziecko stara się ją naśladować. Potem następuje zamiana: Mama naśladuje ruchy dziecka.
Śmieszne miny
Rób dokładnie to, co
ja:
Skacz do góry – hopsasa,
Dookoła obróć się,
Klaśnij głośno w dłonie swe.
Tupnij nogą – tup, tup, tup,
Śmieszną minę do mnie zrób
I swą buzię pokaż mi.
Teraz wchodzisz Ty!
Treści programowe: 3.8, 4.12
- Zabawa dydaktyczna ,,Liczymy pisanki”.
Do tej zabawy potrzebne będą papierowe sylwety pisanek w pięciu kolorach o różnej liczbie, np. 1 żółta, 3 zielone, 2 czerwone, 4 niebieskie, 3 pomarańczowe. Mama rozkłada przed dzieckiem sylwety i prosi je o policzenie pisanek w określonych kolorach, mówiąc zagadkami: Policz pisanki w kolorze nieba, …. w kolorze słońca, itp. Dziecko nazywa kolor, wybiera i liczy pisanki w tym kolorze, pokazuje liczbę na palcach.
Wzór do wykorzystania.
Gratulacje! Wspaniale potraficie liczyć!
Teraz czas na zabawę.
Treści programowe: 1.8, 3.5
- Zabawa z elementem toczenia ,,Pisanki do koszyka”.
Do zabawy potrzebny będzie sznurek (skakanka) i piłka. Mama układa z dzieckiem ze sznurka koło (koszyczek). Wyznacza też dla dziecka miejsce, z którego będzie toczyć piłkę (pisankę) do koła. Zadaniem dziecka jest tak potoczyć piłkę, aby zatrzymała się w kole.
Zachęcam do wspólnej zabawy.
Treści programowe: 4.14
- Zabawa kształtująca orientację w przestrzeni ,,Widzę pisankę…”.
A teraz pora na jedną z ulubionych zabaw dzieci. Może macie w domu małą plastikową pisankę? Jeśli nie, to może być mała zabawka. Mama prosi dziecko, aby wyszło za drzwi. W tym czasie chowa pisankę w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju na hasło: Proszę wejść i pyta Gdzie jest pisanka? Mama odpowiada Widzę pisankę … na półce z książkami. Zadaniem dziecka jest wysłuchać odpowiedzi i odnaleźć pisankę.
Grupa 2
Treści programowe: 1.4, 3.7, 3.8, 4.2, 4.11, 4.15
- Zabawa matematyczna „Ukryte pisanki”.
Rodzic prezentuje dziecku ilustrację ogrodu, w którym ukryły się za drzewami i krzewami pisanki:
- dzieci liczą ile pisanek się schowało,
- określają w jakich miejscach się schowały, z użyciem określeń: na, pod, za, obok.
1.7, 1.8, 3.7, 3.8, 4.1, 4.11, 4.15
- Lepienie jajek z plasteliny.
Rodzicu przygotuj proszę, plastelinę, podkładkę na stół do lepienia i usiądź razem z
dzieckiem. Pracę należy zacząć od rozwałkowania plasteliny całą dłonią. Ile jajek ulepicie to zależy tylko od Was. Poproś dziecko o przeliczenie ulepionych jajek, o wymienienie kolorów z jakich zostały ulepione oraz określenie wielkości jajek- duże, małe, takie same.
1.4, 1.8, 2.6, 2.11, 3.5, 4.7
- Ćwiczenia logopedyczne „Kwiaty”.
Kwiaty rosną:
– dzieci udają rosnące w ogródku kwiaty, które chwieją się na wietrze (stopy bez ruchu, jak
przyklejone, nogi złączone a tułów lekko się kołysze na boki);
Do słońca:
– dzieci nie zmieniają pozycji, podnoszą jedynie głowy, tak jakby się opalały. Powoli
głęboko oddychają;
Bukiety:
– dzieci- kwiaty łączą się w bukiety: podchodzą do siebie, łapią się za ręce, nogi złączone, głowy do góry, lekko odchylają się do tyłu i powrót;
Opowiadanie:
– rodzic zaczyna opowiadanie: w pewnym ogrodzie rosło mnóstwo kwiatów, najwięcej zaś było (dzieci wymieniają nazwy kwiatów), najbardziej lubiły się malwa z maciejką, choć jedna była dużych rozmiarów, a druga przeciwnie. Pewnego dnia wymyśliły, by zaprosić wszystkie kwiaty do wspólnej zabawy. Nie miały jednak pomysłu, jakby to wszystko mogło wyglądać.
Dzieci wspólnie z rodzicem wymyślają zabawę i próbują ją przeprowadzić.
1.4, 1.5, 2.4, 2.8, 3.9, 4.6, 4.7
- Utrwalenie piosenki „Pisanki”- słowa K. Różecka, muzyka F. Leszczyńska
Kochani! W trakcie świątecznych porządków śpiewajcie razem z dzieckiem naszą piosenkę o pisankach.
2.1, 2.4, 3.8, 4.2, 4.5, 4.6
- Osłuchanie z wierszem „Śmigus” Wł. Broniewskiego:
Śmigus! Dyngus! Na uciechę.
Z kubła wodę lej z uśmiechem!
Jak nie z kubła to ze dzbana
Śmigus- dyngus dziś od rana.
Staropolski to obyczaj!
Żebyś wiedział i nie krzyczał!
Gdy w Wielkanoc, w drugie święto
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
Mamy prośbę do rodziców! Aby powtórzyć dziecku kilka razy ten wiersz, to w Święta będą umiały samodzielnie go powiedzieć.
Jak tam owies i rzeżucha, czy pamiętacie o podlewaniu.
Pozdrawiamy!
Zajęcia opracowano na podstawie wydawnictwa MAC Edukacja i materiałów własnych.
Grupa 3
Podstawa Programowa: 1.4; 1.8; 2.9; 2.11; 3.2; 4.5; 4.7 ; 4.8 ; 4.15;
Piosenka. Kochane dzieci dziś poznamy nową piosenkę. Posłuchajcie jej i odpowiedzcie rodzicom na pytania :
– gdzie siedział zając?
– co się działo, gdy królik się poruszał?
– w czym zając moczył uszy?
– dokąd uciekł zając?
- Zabawa dydaktyczna „ Zbieramy pisanki ”
Dzieci maszerują w rytmie piosenki „Zając malowany” , kiedy usłyszą głośny dźwięk, (np. stukanie łyżką o łyżkę lub meble) podchodzą do koszyka, z którego wyciągają drobne klocki, tyle ile usłyszą uderzeń łyżki (od 1 do 5) . Zabawę powtarzamy kilkakrotnie a na koniec liczymy ile dziecko zebrało „pisanek”
- Praca plastyczna „Kurczaczek” – drogi rodzicu narysuj dziecku na dużej kartce kurczaka. Dzieci wycinają kurczaka i ozdabiają go według własnych pomysłów. Czekamy na wasze prace J
- Zagadka wzrokowa „Co było na obrazku” drogi rodzicu, proszę pokazać na kilka sekund daną ilustrację dziecku. Zadaniem dziecka jest wymienienie jak największej ilości zapamiętanych elementów. Rodzicu nie zapomnij pochwalić dziecka za „super pamięć”
Grupa 4
Dzień dobry w piękny pogodny poranek środy. Jak już zapewne zdążyliście zauważyć w tym tygodniu rozmawiamy o . . .? tak kochani o Świętach Wielkanocnych.
Na powitanie dzisiejszego dnia zaśpiewamy:
- piosenkę pt: „ Wszyscy są Witam Was”
Treści programowe: 1.4, 1.5, 3.8
Gdyby ktoś zapomniał słowa to:
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki ( wg Małgorzaty Markowskiej)
Treści programowe: 1.5,1.4
Zabawa polega na ćwiczeniu pod dyktando przez dziecko wypowiadanej przez rodzica.
Ręce w przód,
ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok.
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,
zaczynamy od początku.
- „ Rymowana gimnastyka” – Jak zajączki przygotowywały się do Świąt Wielkanocnych.
Treści programowe: 1.8,1.5
Kochani do dzisiejszych zadań będziecie potrzebować piłki.
Rodzicu czytając rymowanki, pokazuj dziecku ćwiczenia, a dziecko powtarza za Tobą tekst i wykonuje polecenie z godnie z instrukcją. Każde ćwiczenie zróbcie kilka razy.
Powodzenia
- Zabawa orientacyjno-porządkowa.
Spacerujemy po pokoju. Na sygnał wspinamy się na palcach i unosimy ręce.
Rodzic czyta: Gdy Święta Wielkanocne się zbliżają, zajączki w domu kurze wycierają.
- Ćwiczenia tułowia – skręty.
Wykonujemy siad skrzyżny ( po turecku), prawą ręką pocierają lewą część ciała, a następnie lewą – prawą część, udając czyszczenie futerka.
Rodzic czyta: Następnie czyszczą swoje futerka, w prawo i w lewo każdy zając zerka.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Kochani świetnie Wam idzie. Teraz pochylamy się do przodu i uginamy kolana i udajemy dźwiganie ciężkich siatek. Następnie prostujemy się i powtarzamy ćwiczenie.
Rodzic czyta – Od rana ze sklepu z zakupami wracają, ciężkie siatki w łapkach dźwigają.
- Ćwiczenia mięśni grzbietu.
Leżymy kochani na brzuchu w parach naprzeciwko siebie. Unosimy głowę, ręce i toczymy do siebie piłkę („pisankę”).
Rodzic czyta: W koszyczku jeszcze nie wszystko mają, pisanki do siebie żwawo turlają.
- Ćwiczenia skoczne.
A teraz skaczemy w przysiadzie w różnych kierunkach. Co chwilę zatrzymujemy się, stajemy w słupka (przysiad, palce wskazujące przy uszach) i uśmiechamy się wesoło.
Rodzic czyta: Kiedy już wszystko przygotowały, skakały wesoło przez dzień cały.
- Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie strzałkowej – skłony.
Wspólnie wykonujemy ukłony z niskim pochyleniem tułowia.
Rodzic czyta: Co chwilę goście przybywają, zajączki w pas im się kłaniają.
- Zabawa uspokajająca.
Chodzimy razem z dzieckiem po obwodzie koła. Spokojnie oddychajcie, nabierajcie powietrze nosem i wypuszczajcie ustami.
Rodzic czyta: Na świąteczny spacer powychodziły, wszystkich sąsiadów odwiedziły.
SUPER KOCHANI!!!
A teraz w ramach odpoczynku posłuchajcie bajki, którą przeczyta Wam mama lub tata.
- Bajeczka pt: „ Bajeczka Wielkanocna” – opowiadanie A. Galicy.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Treści programowe: 4.5, 3.8, 4.3, 4.18, 2.11
Połóż się wygodnie i posłuchaj. Rodzicu po przeczytaniu bajki, porozmawiaj z dzieckiem o treści. Zadaj przykładowe pytania:
- Co robiło słońce?
- Dlaczego słońce budziło kotki, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Kogo obudziło pierwszego, drugiego i kolejnego?
- Co to są wierzbowe kotki?
Jeśli macie ochotę, zachęcamy do wykonania zadania z naszej książki
- Karta pracy – str. 73 – Rysuj po śladach rysunków drugich połówek pisanek.
Treści programowe: 1.7, 4.8
Link: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf
- Improwizacja ruchowa do piosenki poznanej w poniedziałek „ Święta Wielkanocne”.
Treści programowe: 4.7
Rodzicu pobaw się z dzieckiem przy piosence. Celem zabawy jest kształtowanie poczucia rytmu.
Dzisiejsze zabawy zostały wykorzystane z miesięcznika Bliżej Przedszkola , z Przewodnika metodycznego oraz ze trony www.przeczkouczek.pl
Udanej zabawy
Grupa 5
1.4; 1.8
- Na poczatek dnia gimnastyka. Ćwicz razem z Fruzią
Ręce, biodra i kolana. Ćwiczę z Fruzią już od rana
Półobroty robię dwa. Na poczatek mego dnia
Hop, Hop, hop, w górę skok. Z Fruzią skaczę cały rok 2x
Noga w górę, jedna, druga. Fruzia do mnie oczkiem mruga.
Skok do przodu i skok w tył. Co dzień ćwiczę ile sił
Hop, hop, hop…
1.9; 4.8;
- Ćwiczenie graficzne „ Jajka” potrzebne będą: koszulka foliowa, biała kartka, mazak i mokra ściereczka.
Najpierw w powietrzu narysuj kształt dużego jajka ( duży owal), a potem kształty małych jajek ( ruchy nadgarstka- mały owal).
Następnie włóż białą kartkę do koszulki i narysuj jajko- największe jakie można. Potem spróbuj pisać po narysowanym śladzie mówiąc rymowankę:
Jajeczko, jajeczko,
Będziesz pisaneczką.
Możesz zmienić kolor kartki. Wtedy twoja pisanka będzie kolorowa!
4.5; 4.11; 4.13; 4.15
- Zabawy matematyczne z pisankami – można wykorzystać drewniane pisanki jeśli nie ma inne liczmany np. piłki, cukierki itp. oraz 2 koszyczki ( można zastąpić talerzykami, obręczami itp.) oraz małe karteczki do pisania i mazak.
Rodzic pokazuje liczmanami tekst rymowanki. Dzieci zapisują działanie i odczytują:
1+1=2
Rodzic wkłada do koszyków liczmany zgodnie z rymowanką. Dzieci zapisują i odczytują:
5< 8 lub 8>5
Znowu rodzic robi to co w rymowance, a dzieci zapisują i odczytują:
8- 4= 4
Może same dzieci wymyślą swoje zadania? Spróbujcie!
4.7; 2.7
- Improwizacja wokalno- ruchowa wiersza Cz. Janczarskiego „ Chór pisanek”.
Można wykorzystać melodię znanych utworów lub wymyśleć swoją kompozycję. Gdy się uda Spróbujcie zaśpiewać i pokazać. Powodzenia!
My jesteśmy pisaneczki ( można dołożyć hopsa, sa lub tralala)
Barwne mamy sukieneczki.
Malowany boczek, brzuszek.
Tu motylek, tam kwiatuszek.
1.7; 1.8; 1.9; 2.74.2
- Karty pracy na dziś: Pamiętajcie- Trening czyni mistrza!
TU str. 74 i 75 oraz str. 77 TU
BAJKA NA DOBRANOC –TU #teatrwdomu 1 miejsce – „Kopciuszek” Agnieszka Nowak