Poniedziałek 30.III

Drodzy Rodzice zachęcamy Was, aby zaglądać do wszystkich dni tygodnia, do naszych propozycji z każdej grupy, gdzie załączamy m.in pliki dźwiękowe: piosenek, zagadek, bajek do słuchania:)🔉

NIESPODZIANKA👍: wiosenne zagadki SPONSOROWANE GŁOSAMI: dziś jeszcze podpowiemy imiona GŁOSÓW, ale następnym razem to będzie dodatkowa niespodzianka 🙂

DO DZIEŁA👍: WIOSENNE ZAGADKI SPONSOROWANE GŁOSEM PAŃ: Ani, Agnieszki, Dorotki i Bożenki 🙂

😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉
😉

Grupa 1

Treści programowe: 4.14

Dzisiaj zapraszamy do zabaw w których będziemy mówić o wiosennych  powrotach ptaków.

Na początek proponujemy :

  • Zabawę  dydaktyczną „ Gdzie siedzi ptak?” do której potrzebujemy pluszowej zabawki- najlepiej ptaszka.🦉

Dziecko siedzi przed rodzicem, który w ręku ma zabawkę .Rodzic  wita się z nim delikatnie, głaszcząc go po grzbiecie i proponuje swojemu dziecku również przywitać się z ptaszkiem . Dziecko znajduje w  pokoju  miejsce dla zabawki i ją tam zostawia.  A teraz zadanie dla mamy lub taty – wstaje, mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok… za… nad…), i znajduje dla niego nowe miejsce. Zabawę powtarzamy  ale teraz dziecko opowiada gdzie rodzic zostawił zabawkę. Rodzicu pamiętaj aby dziecko użyło określeń na, pod, za, obok, na . Na zakończenie zabawy możemy podejść do okna i obserwować  ptaki, może uda się jakiegoś zauważyć. 

A teraz  czas na ruch:🏃‍♀️🏃‍♂️

1. 5,8

  • Ćwiczenia oddechowe „Piórka”.

Do zabawy potrzebujemy sztuczne piórka lub wycięte przez rodzica piórka z papieru.

Mama pokazuje  dziecku jak się  będą pobawić. Kładzie  piórko  na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszczają ustami – zdmuchuje piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Teraz zabawa wspólnie z dzieckiem, staramy  się utrzymać piórka  jak najdłużej w powietrzu; można zrobić zawody – zaczynamy.

2.11, 3.8, 4.2, 4.6

Chwilka na odpoczynek- posłuchaj bajki, którą przeczyta ci mama:

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”.

 Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

 – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

 – Dziadku, tam nikogo nie ma.

 – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

 – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

 – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

 – I one też kiedyś odlecą?

 – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek.

– Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec.

 Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec.

 – Przecież jeże nie latają!

 – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

 – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

 Kle, kle Klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech.

 Kle, kle dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka!

 – Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce?

– Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany?

 Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania!

 – Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!

Możemy porozmawiać z dzieckiem na temat opowiadania  np. : − Dokąd pojechał Olek? − Gdzie miał swoje gniazdo bocian? − W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany? − Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany? − Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski? 

A teraz czas na działanie – wspólnie z tatą zbuduj domek dla ptaszka – tego z naszej pierwszej zabawy.

1.6, 4.18

  • Zabawa konstrukcyjna „Budki lęgowe dla ptaków.”

 Na pewno mamy w domu klocki różnego rodzaju, które będą potrzebne do zabawy . Tata wyjaśnia, po co ludzie zakładają budki lęgowe dla ptaków,  można pokazać ich zdjęcia i zacząć wspólnie budować.

Po południu w wolnej chwili zachęcamy do wykonania :

Karta pracy, cz. 2, nr 25. Link⏭ TU

Dzieci: − oglądają obrazek bociana w pętli,  − wyszukują wśród obrazków te, które są identyczne, i je zaznaczają, − naśladują miny i ruchy żab, − nazywają emocje, jakie one przedstawiają. 

Możemy też obejrzeć krótki filmik o ptakach.

Grupa 2

Treści programowe: 1.4,  1.5,  2.6

  • Zabawa integracyjna „Lustro”.

            W zabawie bierze udział rodzic i dziecko, na początku ustalamy kto jest lustrem a kto odbiciem. Zabawa polega na tym, aby naśladować ruchy, które pokazuje lustro- może to być ukłon, śmieszna mina, machanie ręką itp. Po kilku ruchach następuje zmiana ról.

2.4,  2.10,  2.11

  • Zagadki pantomimiczne- „Jestem cząstką przyrody”.

Rodzic z dzieckiem przygotowuje obrazki przedstawiające różne elementy ze świata roślin i  zwierząt. Następnie kolejno losują dla siebie obrazki, przedstawiają przy pomocy gestów i mimiki  kim są-  reszta domowników odgaduje.

1.7,  2.10,  4.8

  • Zabawa zręcznościowa „Łowimy ryby”.🐟🐠🐡

Rodzice z dziećmi przygotowują tekturowe rybki i wędkę, wg następującego planu: narysowanie na tekturze szablonu ryby, wycięcie po liniach konturowych, ozdobienie flamastrami, doklejenie pośrodku ryby taśmą klejącą odgiętego spinacza. Wędkę wykonujemy poprzez doczepienie do patyka dratwy zakończonej haczykiem ze spinacza biurowego.

Zaczynamy „łowienie”!

Rodzicu poproś aby dziecko policzyło ile złowiło ryb, następnie posegregowało ryby zgodnie z ich kształtem.

2.11,  4.2,  4.5,  4.6

  • Rozmowa z dziećmi na temat: Co by było, gdyby zatrute były wszystkie rzeki?  

            Proszę rodziców o zwrócenie uwagi jak wypowiada się dziecko, jak buduje zdania, czy wypowiada się tylko wyrazami., zwracając jednocześnie uwagę na dbałość o czyste środowisko.         

1.4,  4.6,  4.7

  • Zabawy przy piosence „Zielona wiosna” wg słów i muzyki D. i K. Jagiełło.    
„Zielona wiosna”

 Dzieci z rodzicami słuchają piosenki, naśladują ruchem jej treść. 

1.5,  1.8

  • Zabawa bieżna „Ptaki i pisklęta”      

            Zachęcam rodziców, aby na początku zabawy umówili się z dziećmi, że są ptakami.

Ptaki biegają po pokoju w rytm uderzeń w bębenek (ewentualnie w pokrywkę garnka). Podczas przerwy w grze rodzic uderza powoli w instrument, dzieci liczą uderzenia i tworzą koła- gniazda, określając liczbę piskląt. Zabawę się powtarza, przy czym za kolejnym razem rodzic zmienia liczbę uderzeń.

Zajęcia opracowano na podst. wydawnictwa MAC Edukacja i materiałów własnych.

Grupa 3

Podstawa Programowa: 1.4; 1.8; 2.9; 2.11; 3.2; 4.5;  4.7; 4.10 ; 4.15;

Drogie dzieci. Specjalnie dla Was nagrałyśmy opowiadanie pani  Barbary Szelągowskiej „Ptasia narada”. Po skończonym słuchowisku odpowiedzcie rodzicom na kolejne pytania:

„Ptasia narada” (ostatnie zdanie – pytanie opowiadania: CO JE TAM CZEKA? 😉)

– od kogo ptaki dostały list?

– Czego się z niego dowiedziały?

– Jakie ptaki odbywały naradę?

– Co je tam czeka?

  • Spójrzcie teraz na mapę kontynentów. Zastanówcie się czy ptaki lecąc z Afryki do Polski muszą pokonać daleką drogę?
  • Zabawa ruchowa „Słuchamy kukułki”

Drogi rodzicu twoim zadaniem będzie naśladowanie kukania kukułki. Dziecko stojąc tyłem nasłuchuje, ile razy rodzic zakuka. Następnie tyle samo wykonuje: przysiadów z wyprostowanymi rękoma oraz podskoków obunóż.

  • Zaśpiewaj na melodię piosenki „Wlazł kotek” ptasią piosenkę. Uwaga, słowa piosenki zastępujemy mową ptaków: bociana – kle, skowronka – fiju.  Powodzenia 🎶
  • Zabawa matematyczna „Liczymy ptaki”

Policz ile jest rzędów z ptakami. Ile jest bocianów w piątym rzędzie a ile jest skowronków w trzecim . Drogi rodzicu, w celu utrwalenia umiejętności liczenia zachęcamy do zadawania dodatkowych pytań. Życzymy miłej zabawy. 👌

Grupa 4

Treści programowe: 4.2

  • Ćwiczenia oddechowe „łąka wiosną”- wyrabianie oddechu 👋

Pomoce: kolorowe kwiatki z bibuły lub serwetki, słomka, talerzyk.

Dziecko zajmuje miejsce przy stoliku. Na stoliku leżą wycięte z bibuły kolorowe kwiatki, oraz talerzyk. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jak największej liczby kwiatków na swój talerzyk za pomocą słomki.

Treści programowe: 4.15,4.7

  • Zabawa ruchowa „Głosy ptaków” 🦉– rozwijanie koordynacji słuchowo ruchowej.

Dziecko porusza się do cichej muzyki z płytoteki domowej, rodzic w tym czasie wystukuje kilka dźwięków wykorzystując  2 dwie łyżki drewniane. Zadaniem dziecka jest policzyć, ile było dźwięków i zapamiętać liczbę. Na brak muzyki zatrzymuje się i klaszcze tyle razy, ile usłyszał dźwięków a następnie wskazuje kartonik z dana cyfrą.

Treści programowe: 2.11, 4.19

  • Zabawa słowna „Jaki to ptak” –  poznawanie utrwalenie nazw ptaków, powracających do nas wczesną wiosną,👌

Rodzicu do tej zabawy można wykorzystać książki lub ⏭TU⏮ i ⏭TU

Wspólnie z dzieckiem oglądacie zdjęcia ptaków (bocian, czajka, szpak, skowronek, kukułka, jaskółka). Omawiacie ich wygląd- różnice i podobieństwa, dziecko dzieli nazwy tych ptaków na sylaby. Naśladujecie głosy ptaków np. bocian – kle, kle, kukułka – ku, ku,

Karta pracy cz.3, s.62 – ⏭TU⏮ oglądanie gniazd ptaków, określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.👋

Treści programowe: 4.7, 4.5

  Słuchanie piosenki  „ Wiosenny rock” 🎶🎼

Po wysłuchaniu rodzic może zadać pytania dotyczące tekstu piosenki.

O jakiej porze roku jest ta piosenka? Po czym poznajemy, że nastaje wiosna,

Zwrócenie uwagi na melodię rytm ( wesoła, smutna, wolna, szybka)

Z ilu składała się zwrotek, co tu było refrenem.

Zachęcamy wysłuchania i wystukiwania rytmu piosenki wykorzystując łyżki, klocki. ( A może wpadnie w ucho i nauczycie się refrenu 😉

„ Wiosenny rock”

 Treści programowe: 1.7, 4.8

  • Wykonanie papierowego  kwiatka – rozwijanie umiejętności plastycznych🌼🌷

 – Oklejenie rolki papierem zielonym lub pomalowanie.

– szablon kwiatka  – dziecko wycina, pomoc w wycięciu środka

 – nałożenie  kwiatka na rolkę.

– zgniećcie kawałka bibuły lub serwetki dużą kulkę i umieszczenie jej w otworze.

Grupa 5

1.5; 1.8; 3.8; 4.1

  • Zabawa ruchowa „ Taniec przyklejaniec”
taniec „Przyklejaniec”🎶

4.5; 4.7; 4.15

  • Zabawa paluszkowa na utrwalenie cyfr do 5. ( z wykorzystaniem aplikacji Pinterest)

Potrzebne będą znaki cyfr od 1 do 5. Rodzic pokazuje cyfrę, dziecko liczy i pokazuje na palcach.

            Jeden paluszek wskazuje brzuszek.

            Zaś dwa paluszki sypią okruszki.

            Trzy zwinne palce tańczą na pralce.

            Cztery paluszki łaskoczą nóżki.

            A pięć paluszków to cała dłoń,

            Lubi podpierać i drapać skroń.

4.4; 4.9

  • Zabawy z UBU- uczymy się literek.

Dzisiaj poznamy literkę c,C ZAPRASZAMY ⏭TU

4.8; 4.9;4.19

  • Zabawy i ćwiczenia z literą c,C ZACHĘCAMY ⏭ TU ⏮strona 22

1.4; 1.7; 2.8

  • Domowy tor przeszkód ( w oparciu o stronę Moje dzieci kreatywnie)

Można wykorzystać dostępne w domu meble, skakanki, linki, gumy itp. Dziecko z pomocą rodzica buduje trasę, którą potem pokonuje.

a Wam jak idzie ?

4.7; 4.18

  • Piosenka do nauki „ Wiosenne buziaki” 🎵
piosenka „Wiosenne buziaki”🎵

Posłuchaj piosenki, opowiedz mamie i tacie o czym opowiada. A może dowolny taniec wymyślony przez Ciebie? A może piosenka będzie inspiracją dla odważnych 😉Rodziców :zatańczą na trzy- krok walca👍 ZAPRAWDĘ powiadamy Wam, miny dzieci będą bezcenne 😉 🕺💃

PROPONUJEMY, ZACHĘCAMY, PRZYPOMINAMY można korzystać dodatkowo z zadań ⏭TU⏮ TU⏮, ⏭TU⏮ .

Drodzy Rodzice zachęcamy Was, aby zaglądać do wszystkich dni tygodnia, do naszych propozycji z każdej grupy, gdzie załączamy m.in pliki... Więciej
Skip to content