Bajka edukacyjna „EKOLOGICZNY DOM” ⏭TU⏮
Grupa 1
Witajcie kochane przedszkolaki. 🤗Porozmawiajmy dzisiaj o tym jak ważne jest czyste powietrze. Na początek przywitajmy się wesołą zabawą.
Treści programowe: III 1
- Zabawa na powitanie ,,Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja!”
Ustawcie się w kole lub naprzeciw siebie. Mówicie wspólnie słowa: raz i dwa, raz i dwa jednocześnie klaszcząc w dłonie. Teraz wskazana osoba kończy słowami: każdy robi to, co ja i pokazuje dowolny ruch. Potem następuje zmiana.
Usiądźcie teraz wygodnie.
IV 5, IV 18
- Rozmowa na temat ,,Chcemy mieć czyste powietrze”.
Mama pokaże ci teraz obrazek, na którym widać jak ludzie zanieczyszczają powietrze. Porozmawiajcie chwilę na temat powietrza w najbliższej okolicy: czy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.
IV 13
- Zabawy z wykorzystaniem zmysłu węchu ,,Co to za zapachy? Jak pachnie…?”
Do tej zabawy należy przygotować słoiczki zapachowe: mogą to być kawałki waty lub płatki kosmetyczne nasączone zapachami i zamknięte w osobnych pojemniczkach: perfumy, rozgnieciony czosnek, płyn do płukania, aromat do ciasta, utarty chrzan, odświeżacz powietrza, kiszona kapusta. Im więcej znajdziesz zapachów, tym lepiej. Zadaniem dziecka jest powąchanie i odgadnięcie zapachu. Następnie podaj dziecku czarne i zielone paski papieru. Poproś, żeby jeszcze raz powąchało zapachy i zaznaczyło paskami, które są przyjemne (zielone), a które nieprzyjemne (czarne).
Teraz czas na trochę ruchu.🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️
I 5
- Zabawa ruchowa ,,Smutne i wesołe drzewko”.
Poruszajcie się w dowolny sposób przy nagraniu ulubionej piosenki. Na przerwę w muzyce spróbujcie pokazać smutne drzewko, któremu ktoś połamał gałązki i ponacinał korę. Podczas drugiej przerwy, pokażcie wesołe drzewko, o które dba ogrodnik, ma całe gałęzie i korę.
Zapraszamy do zabawy plastycznej.
IV 8
- Wykonywanie pracy plastycznej ,,Kolorowa gąsienica”.
Materiały do wykonania na pewno znajdziecie w domu. Wystarczy papierowe opakowanie po jajkach, farby plakatowe, trochę czerwonego i białego papieru, druciki kreatywne lub paski papieru na czułki. Sposób wykonaniatej prostej gąsienicy znajdziecie na poniższym linku.
https://ekodziecko.com/gasienica-z-opakowania-po-jajkach
Życzymy ciekawej zabawy i pięknych prac.👋
Grupa 2
2.1, 2.4, 2.10, 2.11, 3.8, 4.4, 4.5
Jak już na pewno wiecie, że wczoraj obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi, posłuchaj zatem tego wiersza
- Piękno przyrody – wprowadzenie wiersza M. Buczkówny „ Tylko jeden raz”
Chcą żyć, jak i
ty żyjesz,
wszystkie na świecie zwierzęta,
i mrówki, i żaby, i żmije,
i pszczoła wiecznie zajęta.
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
biedronce, jak kropki liczy,
jaskółce, jak gniazdo kleci,
jak pająk rozsnuwa sieci.
I paź królowej – motyl –
niech fruwa tęczowo – złoty,
i ślimak środkiem dróżki
niech pełznie, wystawia różki…
Niech skacze pasikonik,
niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz
Rozmowa na temat treści wiersza. Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?
Co oznaczają słowa: Jak i ty – żyją tylko raz?
Mama wyjaśnia, że – podobnie jak ludzie – także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie.
Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.
1.4, 1.5, 1.8, 3.8, 4.1
- Zabawa z piłką „ Jestem piłką”
– dzieci stoją w kole, mama wraz z piłką znajduje się w jego środku. Dzieci zamieniają się w piłki i naśladują wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka poruszana przez mamę:
-mama odbija piłkę o podłogę w różnym tempie, dzieci skaczą obunóż,
w miejscu w takim samym tempie jak piłka,
-mama kołysze piłkę, trzymając ją oburącz wysoko nad głową, dzieci kołyszą się na boki w tym samym tempie co piłka,
-mama kręci piłką jak bąkiem, dzieci obracają się w miejscu,
-mama toczy piłkę po podłodze, dzieci kładą się i turlają po podłodze
-mama wystukuje piłką różne rytmy, dzieci je wyklaskują.
3.9, 4.11, 4.12, 4.13, 4.15
- Ćwiczenia matematyczne – „Liczymy z żabkami”
Do tej zabawy przygotujcie proszę papierowe żabki w podanych kolorach: 6 żabek zielonych, 2 żabki zielone z białymi plamkami,4 żabki brązowe, miskę lub chustę (staw), kartoniki z kropkami od1-6.
Nad wodą bawiły się 3żabki brązowe. Doszła jeszcze jedna żabka. Ile żabek bawiło się razem?
Do stawu wskoczyły 2 żabki zielone. Dołączyły do nich jeszcze 4 żabki. Ile żabek pływało w stawie?
W odwiedziny do żabki zielonej przyszła jedna żabka tego samego gatunku. Ile żabek zielonych było razem? Kartoniki możemy układać obok żabek wskazanych przez nas.
Dzieci mogą podać propozycje własnych zadań w zależności od ich pomysłowości.
1.4; 2.4; 2.6; 2.11; 4.7
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej- odgłosy lasu.🎶🎵
A teraz wyobraźcie sobie kochane przedszkolaki, ze jesteście w lesie i wsłuchujecie się w jego odgłosy.
1.7; 2.11; 4.1; 4.8
- Las- praca plastyczna.
Poproście rodziców, może mają arkusz dużego, szarego papieru.
Rozłóżcie go na podłodze w pokoju, pamiętając o wcześniejszym zwinięciu dywanu i za pomocą farb plakatowych namalujcie prawdziwy, zielony las.
Może podzielicie się nim z nami?😊
.
Grupa 3
Podstawa Programowa: 2.2; 2.10; 2.11; 3.8; 3.9; 4.2; 4.5; 4.18; 4.11; 4.13; 4.1
Czysta woda zdrowia doda- rozmowa inspirowana wierszem J Papuzińskiej „Chora rzeka” połączona z eksperymentowaniem.
Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka
nie rzeka
tylko czeka, czeka, czeka …..
Część badawcza- doświadczenia
Badanie wody z kałuży (lub zabrudzonej piaskiem)
Rodzic pokazuje dziecku słoik z wodą. Dziecko ogląda wodę, obserwuje co w niej pływa. Mówi jaka jest ta woda. R. pyta dziecko: skąd się bierze woda w kałuży?, Dlaczego woda w kałuży jest zanieczyszczona? R. wyjaśnia pojęcie kwaśny deszcz i jego negatywny wpływ na środowisko.
Badanie wody zanieczyszczonej olejem.
Rodzic wlewa do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju. Dziecko obserwuje, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody. Następnie R. zanurza w misce pióro i je wyjmuje. Dziecko obserwuje, jak olej osadził się na piórze. R. pomaga dziecku dojść do wniosku, że olej pływa na powierzchni ponieważ jest lżejszy od wody. Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. R. nawiązuje do oceanów i rzek na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste i które są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną
Praca plastyczna – „Ziemia przyszłości”- kolaż.
Jeśli jest to możliwe proszę pokazać dziecku zdjęcia przedstawiające różne miejsca na Ziemi- piękne, czyste oraz zanieczyszczone. Przydatne do jej wykonania będą kolorowe i szare gazety, klej, bibuła, mazaki, kredki i co tam jeszcze ciekawego znajdziecie w swoim domu.
1.4; 1.5; 1.7; 2.4; 2.10; 2.11; 3.9; 4.1; 4.7; 4.8, 4.18
Ziemia to wyspa zielona- swobodne improwizacje ruchowe do piosenki 🎵🎶
Zabawy gimnastyczne z woreczkami
Zabawa z elementami równowagi „Bocian”- dzieci kładą woreczek raz na prawym, raz na lewym kolanie; RR w bok- starają się utrzymać równowagę.
Zabawa na czworakach „Lisek”- dzieci wkładają woreczek pod kolano, opierają dłonie o podłogę; poruszają się skacząc na jednej nodze.
Zabawa „Hop do góry”- dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym, podrzucają woreczek do góry i łapią go; kto potrafi- podrzuca i klaszcze w dłonie.
Zabawa „Mycie podłogi”- dzieci w siadzie klęcznym, dłonie na woreczku, który leży na podłodze. Dzieci przesuwają woreczek w przód i w tył, nie odrywając pośladków od pięt.
Zabawa „Mostek”- dzieci wykonują leżenie tyłem; woreczek trzymają w jednej ręce. Unoszą pośladki i przesuwają woreczek do drugiej ręki; opuszczają pośladki.
Grupa 4
Dzisiejszy dzień zaczniemy wykorzystując rymowankę. 🙂
- Rymowanka M.M. Skrobacz „ Środowisko”
Treści programowe: 1.4, 1.5, 3.9, 4.7, 4.5
Powtarzajcie rymowankę cicho i głośno, rytmicznie maszerując po pokoju. Powtarzając rymowankę, wykonujcie jednocześnie proste ruchy np.: klaskanie, tupanie, wymachy rąk i nóg, podskoki.
Środowisko to jest wszystko, co znajduje się dokoła,
czyli lasy, łąki, pola.
Aby chronić środowisko, dbajmy, żeby było czysto.
- „ Tworzymy słowa” – zabawa słowna rozwijająca syntezę słuchową.
Treści programowe: 4.2, 3.8
Do tej zabawy potrzebna będzie Wam magiczna różdżka – możecie ją zrobić np.: z drewnianej łyżki, z której za pomocą kolorowego papieru, wstążek, sznureczków tworzymy magiczną pałeczkę.
Rodzic wykonuje ruchy czarodziejską pałeczką i mówi:
Macham różdżką czarodziejską i mówię część słowa, a Ty mi powiedz, jaka będzie jego druga połowa, np.: mu – cha, do – mek, spo – dnie.
- Słuchanie wiersz „ Sprzątanie świata” A. Romańskiej – Rozwijanie mowy i kształtowanie postaw proekologicznych
Treści programowe: 2.11, 4.2, 4.5
Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz a następnie porozmawiaj na temat treści wiersza.
Sprzątanie świata
Co oznaczają te kolory – niebieski,
żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza.
Do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach, przeczytane gazety, zapisane
kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik
na papier – zna go przedszkolak każdy.
Zielony – Kolor wesoły z daleka ogłasza „Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione
talerze !!!” czyli szkło w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki. Wrzuć
tutaj plastik, żal po nim niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela, pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI !!!
Przykładowe pytania do wykorzystania:
- O czym jest wiersz?
- Co można wrzucić do pojemnika koloru niebieskiego, żółtego i zielonego?
- Czy są inne kolory pojemników?
- Co wrzucamy do brązowego pojemnika?
- O co prosi Matka Ziemi?
- Czy dzieci mogą segregować śmieci?
Na podstawie poznanego wiersza i obrazków wykonaj zadanie z naszej książki.
- Karta pracy str. 18 TU Posegreguj śmieci. Połącz je z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.
Treści programowe: 4.18
- Instrumentacja wiersza Bożeny Formy „ Dbaj o przyrodę”.
Treści programowe: 4.7, 3.8
Przygotujcie razem – do zabawy będą potrzebne: rolka po ręczniku papierowym, plastikowe butelki, szeleszcząca reklamówka, gazeta, butelka wypełniona np.: kaszą.
Rodzic czyta wiersz zachowując odpowiedni rytm a dziecko za pomocą przygotowanych instrumentów powtarza rytm.
Dziecko / rodzic
Kochamy naszą planetę, uderzamy butelkami o podłogę;
przecież na niej mieszkamy potrząsamy butelkami z kaszą,
chcemy, by była piękna, uderzamy rolką o rolkę,
dlatego o nią dbamy. Potrząsamy butelkami z kaszą.
Nie zaśmiecamy lasów, zgniatamy gazetę,
w nich żyją zwierzęta, potrząsamy butelkami z kaszą,
to nasi przyjaciele, szeleścimy reklamówkami,
każdy z nas o tym pamięta. potrząsamy butelkami z kaszą,
Chcemy mieć czystą wodę uderzamy butelkami o podłogę;
w jeziorach i oceanach, potrząsamy butelkami z kaszą,
chcemy, by słońce świeciło prostujemy zgniecione kule z gazet,
na czystym niebie dla nas potrząsamy butelkami z kaszą.
- „ Dbamy o środowisko” – Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków .
Treści programowe: 4.2, 4.5,
Obejrzyjcie razem wszystkie ilustracje. Poproś dziecko aby wskazało dzieci, które dbają o środowisko, a następnie o wskazanie dzieci, które nie dbają o Ziemię.
Zastanówcie się wspólnie, jak Wy – jako rodzina możecie dbać o środowisko i dlaczego jest to takie ważne?
- Zdania o przyrodzie – ocenianie wartości logicznej zdań o przyrodzie.
Treści programowe: 4.18, 4.5, 4.2
Rodzicu przeczytaj dziecku zdania. Dziecko jeśli uważa, że zdanie jest prawdziwe to – klaszcze, jeśli fałszywe to tupie.
- Nie zostawiamy kranu z odkręconą wodą.
- Las rośnie krótko.
- Zwierzęta lubią krzyk dzieci.
- Młode drzewo usycha, gdy łamiemy mu gałązki
- Dżdżownica spulchnia ziemię, żeby rośliny łatwiej rosły.
Na koniec dzisiejszych zabaw proponujemy zabawę.
- „ Butelkowe kręgle” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Treści programowe: 1.4, 1.5, 1.7
Przygotowujemy 6 butelek, które napełniamy np.: piaskiem, lub innym dostępnym materiałem do 1/4 wysokości. Ustawiamy je w wyznaczonym miejscu i rzucamy do nich kolejno piłką. Wygrywa ta osoba, która strąci wszystkie kręgle.
Zapamiętaj :
Miłej zabawy😊
Grupa 5
1.5; 4.7
- Pamiętajcie o zasadzie RUCH TO ZDROWIE. Zaczynamy: zapraszamy do zabawy w oparciu o treść i rytm piosenki „Pokaż Jasiu gdzie masz” 😊
1.5; 1.8;
- To była rozgrzewka, a teraz zapraszamy do gimnastyki zgodnie z odczytanymi symbolami.
2.10;2.11; 3.5; 4.2;4.3
- TAK NIE. Dziecko ocenia, które z tych zachowań jest właściwe, a które nie. Kciuk w górę lub w dół. Można zachęcić dziecko do motywowania swojej odpowiedzi. 👎👍🏽
1.9; 4.6; 4.7;4.9
- Zabawa paluszkowa do wiersza W. Szuman „Jest w lesie chateńka”
Posłuchaj treści wiersza. Słuchając kolejny raz, spróbujcie dopasować układ dłoni do treści wiersza. Zachęcamy do nauki na pamięć. 🙂 Dorosłych imrodzeństwo również. 😊
4.2; 4.4;4.8
- Rebusy – zagadki. Kto potrafi?
2.6;3.2; 3.5;3.9
- Zabawa integracyjna dla całej rodzinki „Papier, nożyce, kamień”🤗
1.6;2.7; 4.1; 4.9; 4.15
- Orgiami „Łódka” – zachęcamy do wspólnego składania łódek – do wykorzystania gazetki reklamowe. Zachęcamy do puszczania łódek na wodzie: miska z wodą i zabawa oddechowa „ Kto pierwszy dobije do brzegu”. Pamiętajcie wdech powietrza nosem.
1.5; 4.7;
- Zachęcamy do muzykowania do piosenki Waszej ulubionej Zozi „Świat w naszych rękach”. (można wykorzystać „instrumenty z odpadów” – nadamy im drugie życie: gazety, plastikowe butelki, folia bąbelkowa itp.
3.6; 4.16; 4.14; 4.4; 4.5;4.9;
- Dla chętnych 👏👏👏– ćwiczenia gramatyczne w oparciu o historyjkę obrazkową. Co wydarzyło się najpierw, potem, a co na końcu. Pamiętajcie o właściwej kolejności zdarzeń.😉Może nadacie tytuł.
- Ćwiczenia w czytaniu, utrwalamy literkę „ż”🍀🖐