Wtorek 14.IV

plan na ten tydzieńTUŚPIEWA TATA

Grupa 1

Serdecznie witamy Was w nowym tygodniu, w którym będziemy rozmawiać o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Na początek dnia zapraszamy do gimnastyki buzi i języka.

Treści programowe: 4.2

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Do tej zabawy potrzebujecie dwóch lusterek: jedno dla mamy, drugie dla dziecka. Mama pokazuje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.
  •  Konik – dziecko naśladują kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
  •  Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
  •  Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
  • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
  • Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
  • Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
  • Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

A teraz czas się trochę poruszać.

1.8

  • Zabawa ruchowa Kury do kurnika.

Do tej zabawy potrzebujecie linkę lub skakankę. Wspólnie oznaczcie nią miejsce w pokoju, które będzie kurnikiem. Jeżeli możecie, to zaproście innych domowników do zabawy. Naśladujcie zachowanie kur: chodźcie jak one, machajcie rękoma zgiętymi w łokciach i mówcie ko, ko, ko. Kiedy mama powie hasło: Kury do kurnika, starajcie się jak najszybciej znaleźć się w wyznaczonym miejscu.

 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 3.6, 4.5, 4.6

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

Pora na odpoczynek. Usiądź z wygodnie, a mama przeczyta ci opowiadanie o kaczorku Ptasiu. Droga mamo, warto pokazać dziecku obrazek przedstawiający kaczątko i chwilkę o nim porozmawiać: jak wygląda, jakie ma zwyczaje, jak nazywają się jego rodzice. Dziecko może także naśladować głos kaczki.

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia. – Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki? – Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies. – A konie i krowy? – One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu. – A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś. – Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie. – Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka. – Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak. – Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś. – Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać. – Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się. – Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś. Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu. – Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą! – Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek. – Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest. – Ale ja się boję… – Nie bądź tchórzem. – Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać. – Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy. – Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody. Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała: – Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne? – Tak… – Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły? – Nie… – A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł? – Bałbym się. – No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego. – Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś. – Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

Warto teraz zadać parę pytań dziecku na temat treści opowiadania. Oto nasze propozycje:  Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie? Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział? Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać? Jak oceniacie zachowanie kaczorka? Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka? Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Teraz pora chwile porozmawiać z dzieckiem na temat jego mocnych stron: co dobrze potrafi zrobić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, przyjdź mu z pomocą.

Pora na trochę ruchu.

 1.5

  • Zabawa ruchowa Naśladujemy zwierzęta.

Do tej zabawy przyda się dowolny instrument perkusyjny lub plastikowa miska. Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez mamę. Na przerwę zatrzymuje się i odgaduje jakie zwierzę z gospodarstwa pokazuje mama ruchem i głosem. Potem razem z nią je naśladuje. Można zachęcić dziecko do próby samodzielnego naśladowania wybranego zwierzęcia.

A teraz czas na działanie – wspólnie zbudujcie zagrody dla wybranych zwierzątek. 

 1.6

  • Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.

Na pewno w domu znajdziecie figurki lub maskotki zwierząt domowych. Zanim zaczniecie budować, określcie wspólnie zasadę: małe zwierzę – mała zagroda, duże zwierzę – duża zagroda.  Warto powiedzieć dziecku, że zwierzęta mają też swoje domy: krowa – oborę, koń – stajnię, kury, kaczki, gęsi i indyki – kurnik, itp.

Życzymy wesołej zabawy.

Po południu, w wolnej chwili zachęcamy do wykonania karty pracy cz. 2 ze strony 12.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

Możecie również razem obejrzeć film o zwierzętach z wiejskiego podwórka:

Grupa 2

Święta, święta i po świetach…
W tym tygodniu zajęcia z cyklu ,,Wiosna na wsi”.
Zapraszamy do korzystania z naszych propozycji zajęć.

Treści programowe: 4.12, 4.15

Zabawa dydaktyczna „Co tu nie pasuje?”
Odszukajcie jednego elementu w każdej linii, który nie pasuje do reszty- powodzenia!

1.4, 1.5, 4.7

Zabawy ruchowa- ,,Kura”
Zaproście swoje rodzeństwo do wspólnej zabawy!
Kura spaceruje po podwórku, szukając pożywienia (dziecko spaceruje, wysoko unosząc kolana, po kilku krokach zatrzymuje się i najpierw jedną, a później drugą stopą „rozgrzebuje” ziemię).
Kura macha skrzydłami (dziecko macha ramionami).
Kura dziobie ziarenka (palce obu rąk dziecko układa w kształcie ptasiego dzioba; kilka razy otwiera szeroko „dziób” i zamyka, składając kciuk z kolejnymi palcami)

2.4, 2.10, 4.7

Tej piosenki chyba nikomu nie trzeba przypominać…

Słuchania piosenki ,,Stary Donald farmę miał”

2.2, 2.6, 2.9, 2.10, 3.8, 4.2, 4.5

„Zwierzęta na wsi” Olga Adamowicz

Tam gdzie szumią lasy, gdzie spokojnie płynie woda,
przy niewielkiej starej chatce znajdowała się zagroda.
Co dzień z małej chatki starsza Pani wychodziła,
kury, gęsi, kaczki wczesnym rankiem już karmiła.
Był też piesek, dwa króliki nawet kotek mały,
z całą tą wiejską zwierzyną mijał dzionek cały.
Starsza Pani swe zwierzątka tak bardzo kochała,
dla nich wszystko by zrobiła – serce by oddała.
Piesek co dzień pyszne kostki z swej miseczki zjadał,
kotek białe spijał mleczko, dużo łat posiadał.
Kury wczesnym rankiem ziarno dostawały,
dzięki czemu pyszne jajka ludziom dostarczały.
Tuż za lasem, nieopodal – dziewczynka mieszkała,
bardzo często starszej Pani chętnie pomagała.
Popołudniu, tuż po szkole, co dzień przychodziła,
pomagała przy zwierzętach, z nimi się bawiła.
Wieczorami na ławeczce Pani przysiadała,
razem z swymi zwierzątkami często rozmawiała.
Kotek siadał na kolanach, pies non stop warował,
swojej Pani i przyjaciół z zagrody pilnował.
Starsza Pani prócz zwierzątek nie miała zbyt wiele,
kotek, piesek, gęsi, kury – byli to Jej przyjaciele.
One również swoją wdzięczność Pani swej okazywały,
pies szczekając, kotek mrucząc, radość Jej dawały.
Czasem człowiek w swoim życiu nie musi mieć wiele,
mały piesek może również być Twym przyjacielem.
Więc pamiętać każdy musi, nie ma co tu kryć,
że dla wszystkich zwierząt trzeba zawsze dobrym być.

Porozmawiajcie Rodzice z dziećmi nt wiersza; jakie zwierzęta tam występowały, jakie korzyści z nich były i co w życiu jest ważne.

4.1,

Zwierzak z wiejskiej zagrody- praca plastyczna
Przygotujcie proszę klej, nożyczki, kredki i kolorowy papier. Użyjcie trochę swojej wyobraźni, a na pewno powstanie ciekawy wiejski pupil, którego bardzo chętnie umieścimy na naszej stronie internetowej.

Grupa 3

Podstawa Programowa: 1.4; 1.5; 1.9; 2.10; 3.8; 4.1; 4.2; 4.5; 4.6; 4.7; 4.12,
Kochane dzieci , wyobraźcie sobie, że jesteście na wsi- to tam najlepiej ,,widać” i ,,czuć” wiosnę, a właśnie o tym będą zajęcia w tym tygodniu.


W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna.
Mama czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

Oglądanie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko
nazywanie znajdujących się na niej zwierząt- swobodne wypowiedzi inspirowane ilustracją

Słuchanie piosenki ,,Gdacze kura ko ko ko”.


Pieski do budy – zabawa orientacyjno- porządkowa.

Dzieci – pieski poruszają się na czworakach w różnych kierunkach, omijając obręcze (mogą być zrobione z wełny) – budy. Na hasło Rodzica ,,Pieski do budy” – jak najszybciej muszą usiąść w najbliższej budzie. W każdej budzie może być tylko jeden piesek.


Praca plastyczna- ,,Zwierzak z zagrody”
Przygotujcie proszę kartkę z bloku, waciki kosmetyczne, farbki, pędzelek, klej. Spróbujcie stworzyć zwierzaka, którego być może spotkaliście kiedyś będąc na wsi. Powodzenia!


Co tu nie pasuje?- zabawa dydaktyczna.

Odszukaj jednego nie pasującego elementu w każdym wersie.

Grupa 4

Dzień dobry kochane przedszkolaki !

Na dobry początek nowego tygodnia, przywitajmy się wesoło.

  • „ Dzień dobry” – zabawa integracyjna

Treści programowe: 1.5,1.4,2.9

Rodzicu czytając rymowankę Agaty Giełczyńskiej, wykonujcie wspólnie ruchy do słów rymowanki.

Dzień dobry, dzień dobry, już słońce na niebie,

(dzieci spacerując, unoszą ręce)

 dlatego z radością witam właśnie ciebie.

( stajemy  naprzeciwko siebie).

 Zróbmy obrót wkoło, chwyćmy się pod boki

( wykonujemy obrót, chwytamy się pod boki)

 i się przywitajmy uśmiechem szerokim.

(szeroko się uśmiechamy).

Zabawę powtarzamy parę razy ☺

  • Zabawa ruchowa – „ Kolana, brzuch, pięty”

Treści programowe: 1.5 ,1.4,3.9

Rodzicu włącz ulubioną piosenkę Twojego dziecka, niech poskacze do ulubionej melodii, kiedy muzyka milknie rodzic wymawia wybraną część ciała np.: kolano, ucho, kostka, głowa itp. Zadaniem dziecka jest dotknąć wywołanej części ciała.

Wprowadzenie do tematu zajęć – zagadką słuchową?

  • „ Gdzie jesteśmy” – zagadka słuchowa

Treści programowe: 4.5, 4.7

Połóż się wygodnie na dywanie, wsłuchaj się w dźwięki, które puści Ci mama lub tata. Spróbuj opowiedzieć rodzicom z jakim miejscem kojarzą Ci się dźwięki?

  • „ Ptasie opowieści” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

Treści programowe: 4.2, 4.5, 4.6

Rodzicu po przeczytaniu wiersza, porozmawiaj z dzieckiem o jego treści. Zapytaj:

  • Kogo bała się kura?
  • Kto się przechwalał?
  • Czy to dobrze się przechwalać?
  • Dlaczego gęś uważała się za odważną?
  • Dlaczego gąska nie powinna zadzierać z krową?

Powiedziała pewna kurka,

że się boi pieska Burka,

bo ten ciągle głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

 Na to gąska się przechwala,

 że jest dzielna i że śmiała!

 Bo gdy sprawa jej się tyczy,

ona sama groźnie syczy.

 Indyk burknął jej niemile:

 „To przechwałki są i tyle!

Pani gąsko, pani zmyśla!

Kto to widział, tak wymyślać?!”

 Koło płotu kogut chodził,

 szybko się z indykiem zgodził.

Kaczka tylko głową kiwa,

no bo sama jest płochliwa.

A gąska do krowy zmierza,

 bo bać się jej nie zamierza.

 I biega dokoła krowy,

 a kury rwą pióra z głowy.

 Taki gwar jest na podwórku,

 nikt nie mówi o psie Burku.

Bo o gąsce każdy gada,

czy w niej wielka jest odwaga?

Kochani wykonaliście już sporo, dobrej pracy – gratulujemy!!!

Teraz się troszeczkę poruszamy, a tym samym wykonamy zadania, które rozwiną Wasze umiejętności mierzenia. Będziemy się bawić stopami i krokami.

  • „ Długi, krótki” – ćwiczenia w mierzeniu długości.

Treści programowe: 4.13

Rodzicu z jednej strony dywanu a dziecko z drugiej strony dywanu.

  • Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą;

 Zmierzcie , każdy osobno szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą i głośno licząc. Jak policzycie, porównajcie Wasze wyniki.

Porozmawiaj z dzieckiem:

  • Dlaczego wyszły Wam różne wyniki?
  • Czy Wasze stopy są jednakowej długości?
  • Mierzenie długości dywanu krokami;

Zmierzcie długość dywanu krokami, licząc głośno;

Zastanówcie się:

  • Dlaczego wyszły Wam różne wyniki?
  • Z czym jest związana długość Waszych kroków? ( ze wzrostem)
  • Pokaz linijki i miarki krawieckiej;

Zmierzcie linijką długość małego dywanu i zróbcie to samo miarką krawiecką.

Do następnej naszej zabawy będzie nam potrzebna książka o zwierzętach wiejskich – macie taką w domu?. Jeśli tak to super, jeśli nie  – przesyłamy obrazki zwierząt.

Rodzicu poproś dziecko aby wymieniło i pokazało, które zwierzątka wystąpiły w wierszu?

  • „ Tyle kroków, ile głosek” – zabawa słuchowo – ruchowa

Treści programowe: 4.2, 4.15

Dziecko stoi po jednej stronie dywanu, rodzic po drugiej stronie. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.

A na koniec dzisiejszego dnia  posłuchajcie kochani piosenki

  • Piosenka – „ Pan McDonald farmę miał”

Treści programowe: 4.7, 4.5, 4.8

Posłuchajcie razem piosenki, umówcie się że za każdym razem, kiedy dziecko usłyszy w piosence słowo „ Pan McDonald” – klaśnie w kolana.

                                                                                                      Miłej zabawy!

materiały zostały wykorzystane z miesięcznika Bliżej Przedszkola, ze strony www.przeczkouczek.pl i przewodnika MAC

Grupa 5

Wtorek. Serdecznie Was pozdrawiamy. Zapraszamy do wspólnych zabaw.

4.5; 3.8

Kto wie, o jakiej literce jest  ta zagadka?

4.4; 4.9;

  • Dzisiaj poznamy literkę f,F – Zabawy z UBU- uczymy się literek. ⏭TU
  • Obejrzyj obrazek. Powiedz, co się na nim dzieje. Wskaż na obrazku to, co w swojej nazwie ma głoskę f. ZAPRASZAMY NA SPACER PO MIESZKANIU – A co w Twoim pokoju, mieszkaniu ma w swojej nazwie głoskę F? 4.2; 4.5

4.1;4.11; 3.8; 3.9; 1.7;

  • Kreatywne zabawy – pachnące farby; zachęcamy do wspólnych zabaw z dorosłym i z rodzeństwem.

1.7; 1.9; 4.2; 4.4;

  • Ćwiczenia na nazywanie i rozpoznawanie, czytanie sylab, wyrazów oraz pisanie nowo poznanej litery. (podpowiadamy – Rodzicu możesz ołówkiem na kartce z liniaturą napisać wg wzoru literki Ff, potem zachęć dziecko do samodzielnego pisania. Możecie wykorzystać pachnące farbki do pisania liter .
  • DrobNutki uczą dzieci jak wyglądają literki E i F oraz pokazują podobieństwa między nimi.  Zachęcamy dzieci do ekspresji ruchowej ⏭TUPIOSENKA O LITERKACH E i F (1.4; 4.1;4.7)

plan na ten tydzień⏭ TU⏮ ŚPIEWA TATA Grupa 1 Serdecznie witamy Was w nowym tygodniu, w którym będziemy rozmawiać o zwierzętach z wiejskiego... Więciej
Skip to content