ŚRODA 25.III

Dla wszystkich Przedszkolaków – POZDROWIENIA OD PANI MAŁGOSI „Helo” 🙂 (realizacja treści podstawy programowej 4.21; 4.1)

Grupa 1

Treści programowe:  1. 2; 1.3; 1. 5

  • Zabawa na powitanie – Witajcie. (według U. Bissinger – Ćwierz)

Tworzymy pary i stajemy naprzeciwko do siebie.

             Dzień dobry, witam was.  machamy rękami

             Zaczynamy, już czas.     wysuwamy do przodu raz jedna nogę, raz drugą nogę

             Jestem ja, jesteś ty.        witamy się przez podanie ręki

            Razem to jesteśmy my.    podajemy sobie ręce, robimy obrót i zamieniamy się miejscami

 1. 7

  • Zabawa ćwicząca sprawność ręki – Układanka z guzików.

Potrzebne będą: kolorowe guziki. Dziecko układa wzory kwiatowe według podanej zasady – środek i dookoła płatki. Zamiast guzików można użyć papierowych kółek.

4 .15

  • Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.

Potrzebne będą: nasiona grochu, fasoli, bobu, kukurydzy; pęseta lub patyczki do lodu. Dziecko za pomocą pęsety lub patyczka rozdziela je na poszczególne rodzaje. Opisuje różnice w ich wyglądzie, kolor, kształt, wielkość. Następnie tworzy z nich szeregi, określa na oko, których jest więcej i sprawdza łącząc je w pary. Rodzic układa rytm składające się z trzech elementów, np. fasola – groch – kukurydza – fasola… Zadaniem dziecka jest dokończenie rytmu i wspólna kontynuacja z Rodzicem.

4. 8

  • Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion.

Potrzebne będą: plastikowe małe butelki po napojach z zakrętkami, różne nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, ryżu, nalepki lub wycięte elementy z papieru samoprzylepnego. Rodzic razem z dzieckiem ozdabia butelkę nalepkami lub wycinanką. Dziecko wsypuje do butelki nasiona jednego rodzaju i zakręcą ją. Potrząsa grzechotkami słuchając jakie dźwięki wydają. Wspólnie z Rodzicem grają na grzechotkach przy piosence ,,Wiosna tuż, tuż”.

1.5;1.8

     • Zabawa ruchowa „Cebula, cebula…”

 Zapraszamy  do zabawy. Mówi: Cebula, cebula, czosnek, czosnek, zbudowali sobie mostek. A w tym mostku była dziura – zamieszkała tam cebula! Dzieci są ustawione para za parą. Unoszą ręce w górę, tworząc tunel. Na koniec rymowanki tunel się zamyka – dzieci opuszczają ręce, a para, która utknęła w tunelu, odchodzi z zabawy i czeka jedną kolejkę.

2.11; 1.9

 • Zabawa dydaktyczna Co kryje cebula?

Potrzebne :cebula z młodym wykiełkowanym szczypiorkiem i  z korzeniami, szary papier, marker lub pastele olejne.

Dzieci oglądają cebulę, nazywają jej części składowe: szczypior, cebula, korzenie. Rodzic. zawiesza arkusz szarego papieru na ścianie i rysuje na nim roślinę do narysowania oburącz po śladzie (symetrycznie) przez dzieci.

4.5; 4.18

  • Rozmowa indywidualna na temat ilustracji w czasopismach lub bajkach „Co widzisz na obrazku”.

Obrazki przedstawiające oznaki wiosny. Dzieci: − nazywają obrazki, − dzielą rytmicznie ich nazwy (na sylaby).

Grupa 2

Treści programowe:  1. 4, 1. 5, 1. 8

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych
  • Wprowadzenie do zajęć

Dzieci maszerują po obwodzie koła, jedno za drugim a rodzic wręcza każdemu z nich laskę gimnastyczną (np. kijek bambusowy).

  • Zabawa orientacyjno- porządkowa- Kolorowe parasole.

Dzieci trzymają laski za końce- tak jakby trzymały kierownicę. Poruszają się po pokoju zgodnie z rytmem wygrywanym przez rodzica np. na drewnianych łyżkach. Podczas przerwy w grze tworzą koło-trzymają swoje laski w jednej ręce, a drugą ręką chwytają laski dziecka stojącego obok. Na sygnał rodzica podnoszą ręce z laskami do góry- tworzą kolorowe parasole. Przez chwilę utrzymują ręce w górze- rozkładają parasole, a następnie opuszczają w dół- składają parasole.

  •  Ćwiczenia tułowia, skłony boczne- Tęcza.

Dzieci siedzą skrzyżnie na podłodze. Laski trzymają za końce wyprostowanymi rękami wzniesionymi w górę. Na polecenie rodzica skłaniają się raz w jedną, a raz w druga stronę, nie unosząc się z podłogi. Rysują tęczę- skłony muszą więc być obszerne, bo tęcza jest szeroka.

  • Ćwiczenia mięśni brzucha- Kolorowe sygnały.

Dzieci leżą na brzuchu. Ręce, wyprostowane w łokciach, wyciągają do przodu i układają na podłodze. Trzymają laski za końce. Na sygnał rodzica unoszą ręce i trzymają przez chwilę nad podłogą.

  • Zabawa bieżna- Kolorowe wozy.

Dzieci dobierają się parami lub rodzic z dzieckiem. Jedno dziecko staje z przodu, a drugie z tyłu. Podają sobie laski, trzymając je mniej więcej na wysokości bioder- tworzą kolorowe wozy. Wozy poruszają się po pokoju w jednym kierunku, zgodnie z rytmem wygrywanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze muszą natychmiast się zatrzymać.

  • Ćwiczenie uspokajające.

Dzieci maszerują rytmicznie po obwodzie koła. Licząc do czterech. Laski trzymają za końce oburącz, w dole. Przechodząc obok pojemnika, odkładają laski.

1.6, 2.11, 4.1.

  • Ćwiczenia techniczne- Krzaczki forsycji.

Do wykonania pracy będą potrzebne: plastelina, nakrętki na butelki, paski żółtej krepiny, pojemnik, rozcieńczony klej, mokre chusteczki, nożyczki, mała gałązka, pędzel.

Dzieci najpierw ugniatają plastelinę i wciskają ja do plastikowych nakrętek np. na butelki. Następnie składają, za pomocą rodzica, kilka razy pasek żółtej krepiny i tną go do pojemnika na bardzo wąskie i małe paseczki. Malują gałązki rzadkim klejem, a następnie oblepiają je kawałkami krepiny. Wtykają gałązki w nakrętki z plasteliną. Gotowymi gałązkami forsycji dekorują np., parapet okienny.

Warto, by rodzic miał przygotowany zapas pociętej wcześniej krepiny. Dzieci mogą zanurzyć pomalowane klejem gałązki w głębokim pojemniku wypełnionym pociętą krepiną.

1.5, 2.4, 3.2, 3.8, 3.9, 4.1, 4.7

  • Taniec z Wiosną na melodię popularną „Mam chusteczkę haftowaną”, według Bożeny Formy. Wiosna (np. mama) spaceruje w środku koła. Dzieci przemieszczają się w przeciwnym kierunku i śpiewają zwrotkę piosenki.

I

Dzieci śmieją się wesoło,

grzeje mocno słońce,

obudziły się zwierzęta,

bawią się na łące.

Ref.:

Z kim zatańczy, z kim zatańczy,

zaraz się dowiemy,

teraz pięknie się kłaniamy

i głośno klaszczemy

II

Dzieci w kole podskakują,

tańczą i śpiewają,

rozglądają się ciekawie,

wiosenkę witają

Ref.:

Z kim zatańczy…

W trakcie refrenu wiosna wybiera dziecko. Podają sobie ręce i w podskakują, kręcąc się w koło. Dzieci śpiewają refren na sylabie la la la, miarowo klaszcząc. Dziecko wybrane do tańca zostaje wiosną i w trakcie zwrotki chodzi w środku koła. Podczas refrenu wybiera koleją osobę.

1.5, 3.1, 3.4, 3.9, 4.2, 4.5,

  • Oznaki zimy, oznaki wiosny- zabawa zainspirowana wierszem Iwony Róży Salach „Znak wiosny”.

Dzieci stoją w różnych miejscach pokoju. Na dany znak witają się z jak największą liczbą pluszaków, podają im rękę i mówią np. cześć.

  • Słuchanie wiersza

Wielkie zmiany dziś w ogrodzie,

nie zobaczysz ich na co dzień.

Czy słyszycie, dzieci?

Woda z dachu ciurkiem leci:

kapu, kap, chlapu chlap

to na pewno wiosny znak!

Młoda trawa już urosła

i w ogrodzie się zieleni,

Taka tylko rośnie wiosną,

odcieniami aż się mieni.

Tam pod płotem jeszcze śnieg,

a w nim co to? Kwiatek?

To przebiśnieg, a więc wiosna.

Wiosna rządzi światem.

Na stodole w wielkim kole

Stoi biały bociek,

a skowronek tuż nad boćkiem

śpiewa słodko w locie.

A więc, skoro takie zmiany

zachodzą na świecie,

to na pewno przyszła wiosna,

wiosna przyszła przecież!

  • Rozmowa na temat wiersza

            4. 11

  • Zabawa dydaktyczna– Znajdź w domu 5 przedmiotów w kształcie koła.

 Scenariusz zajęć zainspirowany przewodnikiem  metodycznym Nowe Przygody Olka i Ady, cz. 3 wyd. MAC Edukacja.

Grupa 3

Treści programowe: 4.2; 4.5; 4.16

  • Rebus słowno – obrazkowy „ŻABA”

Dzieci nazywają to, co widzą na obrazkach, dzielą nazwy rytmicznie na sylaby z klaskaniem.

 Łączymy pierwsze sylaby z poszczególnych wyrazów  i  dziecko mówi słowo jakie powstało. Wymień jakie znasz pory roku.

4.11; 4.12: 4.13: 4.15

  • Zabawa dydaktyczna „Liczenie nasion”

Potrzebne: nasiona grochu, fasoli, kukurydzy, słonecznika, dyni, soczewicy, orzecha  itp (cztery rodzaje po cztery – pięć sztuk ziaren. Jeżeli nie macie państwo nasion można je zastąpić makaronem). Dwa patyczki do lodów lub pęsetę.

Na stoliku zmieszane nasiona dzieci za pomocą patyczków lub pesety rozdzielają na poszczególne rodzaje , opisują różnice w wyglądzie, wielkości, kolorze, kształcie. Określają na oko gdzie jest więcej. Liczą ziarna poszczególnych grup . układają je w szeregu, tworzą rytmy np.  orzech-fasola- kukurydza- orzech- fasola- kukurydza- itd. Układają kwiatki z nasion.

4.7; 4.9

  • Posłuchaj piosenki  „Idzie do nas wiosna”

Kiedy wiosna przyjdzie do nas roześmiana  i zielona

Razem z Wiosna wszystkie dzieci zaśpiewają tak

Ref

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rech rechu rech

Rośnie trawa, rosną listki, rosną szybko dzieci wszystkie

Przyfrunęły już bociany i klekocą tak

Ref.

Zielona trawa, zielony mech,

zielona żaba rech rechu rech

W lesie kwitnie już zawilec obudziły się motyle

a wieczorem nad łąkami słychać żabi śpiew

ref

1.5; 1.8

  • Zabawa ruchowa  „Żaba i bocian ’’

Ponownie wysłuchaj piosenkę  „Idzie do nas wiosna” ,  podczas zwrotek stań na jednej nodze a podczas  refrenu skacz po pokoju  jak żaba.

4.8; 4.11

  • Zabawa plastyczna „ Wiosenny obrazek”

Potrzebny: papier, pędzel.

Wykonaj obrazek przedstawiający  treść  piosenki.

Grupa 4

* Zabawa z wykorzystaniem tekstu.

Treści programowe: 3.9; 1.5, 2.2; 4.7

Rodzic z dzieckiem, lub rodzeństwo staje naprzeciwko siebie: Rodzic czyta, dzieląc na sylaby i wykonuje z dzieckiem określone ruchy.   

                                                                                Dzieci:

Rę – ka – wicz – ki                                           wyciągają przed siebie prawą rękę i cofają ją,

                                                                          wyciągają przed siebie lewą rękę i cofają ją

raz, dwa trzy                                                       klaszczą w ręce,

no – szę ja,                                                           tupią, wymawiając każdą sylabę,

no – sisz ty!                                                         Tupią, wymawiając każdą sylabę

Zabawa pochodzi z publikacji MAC – Owocna Edukacja – Wspomaganie rozwoju mowy i emocji

* Wiosenna zagadka – Wprowadzenie do tematu zajęć: Jaką mamy porę roku?

    Treści programowe: 3.8; 4.4; 4.5

 Ta pora roku po zimie przychodzi:

śniegi topnieją, słonko wcześniej wschodzi

i przebiśniegi na świat wyglądają,

bociany z ciepłych krajów wracają.

 WIOSNA – Kochani rodzice przygotujcie niewielkie karteczki, na każdej karteczce napiszcie jedną literkę, stwórzcie tyle kartek ile jest liter w wyrazie WIOSNA. Wymieszajcie i pozwólcie dziecku rozpoznać litery i pomóżcie w ułożeniu rozwiązania zagadki.

* Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej „ Wiosna i moda” – Celem jest rozwijanie mowy i pokazywanie oznak wiosny. (Przypominamy Wam, że dokładnie tydzień temu, do fragmentu tego wiersza, malowałyście portret PANI WIOSNY 🙂 )

  Treści programowe: 4.8; 4.15

Pod koniec zimy wiosna                                                      ( w tym czasie . . . – Gdzież ta wiosna?

wyjęła z żurnali stosik.                                                         – pytali wszyscy wokół.

  • W co mam się ubrać? – dumała                               – Zaspała? Zapomniała?
  • co w ty sezonie się nosi?                                          Nie będzie jej w tym roku? )

Założyć sukienkę w kropki?                                               I przyszła w zielonych rajstopach,

A może golf? No i spodnie?                                               W powiewnej złocistej sukience

Co wybrać, by być na czasie                                               i miała wianek z pierwiosnków,         

 i nie wyglądać niemodnie?                                                 A w ręce trzymała kaczeńce.

Torebkę wziąć czy koszyczek?                                           Pachniała jak sklep z perfumami –

Na szyję apaszkę cienką.                                                     Wszak była calutka w kwiatach,

Na głowę – kapelusz z piórkiem                                         sypała płatkami jak deszcz –

czy lepiej beret z antenką?                                                  I tak już została do lata.

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza

  1. Jaki problem miała wiosna?
  2. W co postanowiła się ubrać?
  3. Jak wyglądała?

Następnie zapytaj dziecko:  Jakie kolory kojarzą mu się z wiosną? Dlaczego?

  • Zabawa ruchowa ( . . . ) – dowolne imię np.: Basia mówi . . .

   Treści programowe: 1.5; 1.8

Rodzic wymienia proste polecenia, które dziecko wykonuje, ale tylko wtedy, gdy rodzic rozpocznie słowami: BASIA MÓWI :

a.  zrób 5 przysiadów

b. zrób rowerek w leżeniu tyłem ( na plecach ) 10 s

d. zrób 10 skłonów tułowia w przód

e. zrób 10 przeskoków z prawej na lewa nogę.

  • Praca plastyczna – „ Moja kolorowa wiosna”

  Treści programowe: 4.8; 1.7

Przygotuj kartkę papieru dużą, lub małą, farby, pędzle. Przeczytaj jeszcze raz wiersz „ Wiosna i moda” – w razie potrzeby. Poproś aby dziecko, namalowało wiosnę. Prace prześlij na stronę przedszkola.

                                                                                                             Miłej zabawy ☺

Grupa 5

Treści programowe: 4.4; 4.9

  • Ćwiczenia w czytaniu: Pamiętajcie dzieci, trening czyni mistrza 🙂

Potrzebne będą kartoniki z sylabami. Dziecko dostaje jeden kartonik. Z pozostałych sylab musi wybrać taką, która z jego sylabą stworzy wyraz. Przykładowe sylaby: be, bo, ba, bu, by, ka, ko, la, lo, ty, ta, nu, ra, rek…

1.5; 1.8

  • Zabawy ruchowe: dziecko – rodzic – PAMIĘTAJCIE !!! RUCH TO ZDROWIE 🙂

Potrzebna skakanka.- Na hasło „ Wsiadamy”- dziecko podnosi skakankę, na hasło

 „ Ruszamy”- trzymając skakankę biega w różnych kierunkach.

– Dziecko naśladuje przebieranie się w kombinezon, np. zapinanie guzików, wciąganie spodni itp.

– W rozkroku dziecko naśladuje pracę w ogrodzie: grabienie, kopanie.

– Dziecko biega, na hasło „ Stop” naśladuje wyrywanie z grządek chwastów.

– Ćwiczenie oddechowe- dziecko odpoczywa, robiąc głęboki wdech nosem i wydech ustami

4.15; 4.11

  • Zabawa dydaktyczna „ Wiosenne kwiaty”

 Potrzebne obrazki kwiatków ( 9 sztuk). Dziecko liczy  ułożone w szeregu 8 obrazków.Rodzic dokłada 1 obrazek. Dziecko znów przelicza. Próbuje to zapisać 8+1= ( rodzic pokazuje cyfrę 9). Dziecko jeszcze raz układa 8+1=9

Zadanie na dziś:

Karta pracy „ Kolorowy start z plusem” 6latek cz.3 str 50. (Kliknij aby otworzyć)

4.8; 4.14

  • Zabawa plastyczna „ Wianek, pani Wiosny”. NIECH WIOSNA ZAWITA RÓWNIEŻ W WASZYCH DOMACH 🙂

Potrzebny: kolorowy papier, brystol, zszywacz, kredki, klej i to co znajdziesz „ukrytego: w zapasach domowych – ale spytaj dorosłych o zgodę 🙂

Z brystolu dziecko wycina opaskę wzoru (możesz poprosić dorosłego o pomoc). Z kolorowego papieru tworzysz kwiaty wg własnego pomysłu. Kwiatki przyszyć zszywaczem z pomocą rodzica do opaski lub przyklejasz. Opaskę możesz pokolorować na jeden kolor lub wg własnego uznania. Inspiracja dla Was w linku poniżej.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wianek-z-kwiatow-z-bibuly/

.. i na koniec w ramach integracji rodzinnej zachęcamy dzieci z grupy 5. ale wszystkich czytających do wspólnego tańca 🙂 (treści programowe 1,9; 2.1; 2,9;2.6;3.2; 3.5; 3,6;4.1; 4.7 – zobaczcie NASI Mili, to „tylko” taniec, a ile treści z realizacji podstawy programowej udało nam się wyszukać 🙂 )

ZACHĘCAMY DO KORZYSTANIA – DRUKOWANIA KART PRACY 🙂 link – Karty pracy z uwzględnieniem treści podstawy programowej

Dla wszystkich Przedszkolaków – POZDROWIENIA OD PANI MAŁGOSI „Helo” 🙂 (realizacja treści podstawy programowej 4.21; 4.1)... Więciej
Skip to content