LOGOPEDIA

Drogi Rodzicu!

Ćwicz razem ze mną mowę Twojego dziecka.

Kilka ogólnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta – taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego dzieci. Warto również obserwować sposób oddychania podczas snu.
  • Zachęcaj do zabaw oddechowych, które są niezbędnym elementem terapii logopedycznej.
  • Zwróćcie uwagę na pozycję spoczynkową języka- język przyklejony do wałka dziąsłowego za górnymi zębami , usta zamknięte. Dzięki temu  zapobiegamy pogłębianiu się wady wymowy i wadom zgryzu. 
  • Żadnych kubków niekapków oraz butelek ze smoczkiem
  • Eliminacja niewłaściwych nawyków: – obgryzanie paznokci

                                                             -ssanie palca

                                                             – gryzienie policzka, kredek, słomek

  • Usprawniaj narządy artykulacyjne – kilka ćwiczeń dziennie.

Dziś chciałam zaproponować kilka nowych ćwiczeń usprawniających waszą buzię i język z wykorzystaniem jedzenia.

  • Jedzenie słonego paluszka (długiego żelka, makaronu spaghetti) bez pomagania sobie rękami. Mają pracować tylko wargi,
  • Zabawa w dźwig – przenoszenie towarów (np.: cukierków, winogron) z jednego talerzyka na drugi za pomocą warg,
  • Odrywanie wargami kawałków liści sałaty,
  • Silne zaciskanie warg wokół słonego paluszka,
  • Ćwiczenie z chrupką – chrupkę kukurydzianą należy położyć na dolnej wardze,  następnie  naprzemiennie  trzeba  mocno zaciskać wargi i szeroko otwierać buzię,
  • Picie za pomocą rurki np.:  gęstego soku.
  • Rozsmarowanie na talerzyku jogurtu (nutelli, kajmaku), dziecko ma językiem rysować wzorki (obrazki, literki),
  • Rozsmarowanie na talerzyku (podobnie jak poprzednio – czegoś smacznego), język ma wylizać  (wyczyścić) talerzyk,
  • Zanurzanie języka w jogurcie i malowanie kropek na górnej wardze lub podniebieniu,
  • Wirowanie języka- kręcenie językiem w jogurcie (serku, deserze – najlepiej warstwowym i dwukolorowym),
  • Oblizywanie „wąsów” – oblizywanie buzi posmarowanej miodem (nutellą, jogurtem, bitą śmietaną),
  • Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw przyklejamy do podniebienia kawałek czekoladki (chrupki, cukierka), następnie dziecko językiem zlizuje smakołyk,
  • Posmarowanie czymś smacznym kącików ust – dziecko ma językiem sięgać raz do jednego, raz do drugiego kącika ust,
  • Lizanie lodów (lizaków) czubkiem języka (od dołu do góry),
  • Zabawa w kotka- picie językiem mleka (wody, soku).

A na teraz  propozycja ćwiczenia kształtującego słuch fonematyczny.

Ćwiczenie „Gdzie jestem..?”

  • Zabawa polegająca na chodzeniu za głosem, dziecko również ma zasłonięte oczy. Rodzic przemieszcza się mówiąc do dziecka, (śpiewając, grając na instrumencie, np. dzwoneczku), dziecko podąża za głosem.

Na koniec zabawa oddechowa. Wykonajcie „Wesoła rękawiczkę” oraz „Wesołego królika” z rękawiczki  🙂

Zabawa oddechowa "Wesoła rękawiczka" – Film logopedyczny

Zabawa oddechowa "Wesoła rękawiczka"😄🐰✅ Rozwiniemy sprawność manualną.✅ Zwiększymy pojemność płuc.✅ Wzmocnimy mięśnie biorące udział w oddychaniu.🔶Potrzebujemy:🔸 jednorazowe rękawiczki🔸 słomkę, która się zgina🔸 kubeczek papierowy lub plastikowy 🔸 marker🔸 długopisDobrej zabawy😃#MówiAga #terapialogopedyczna #ćwiczenielogopedyczne#zabawaoddechowa #ćwiczenieoddechowe #motorykamała#zdalnenauczanie #janowiecwielkopolski

Opublikowany przez Mówi Aga Wtorek, 9 czerwca 2020

Życzę wytrwałości w ćwiczeniach. Jeżeli masz ochotę i możliwości, to prześlij mi zdjęcia lub filmik jak pracujesz. Dziękuję i pozdrawiam  serdecznie 🙂

Agnieszka Krakowiak – logopeda

Drogi Rodzicu! Ćwicz razem ze mną mowę Twojego dziecka. Kilka ogólnych informacji: dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać... Więciej
Skip to content