Czwartek 9.IV

RULETKA – ĆWICZ Z WIELKANOCNYMI ZWIERZĄTKAMITU⏮ oraz ZACHĘCAMY – TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE

1 Grupa

Pisanki, pisanki jajka malowane. Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek. Dzisiaj zapraszamy do ozdabiania papierowych pisanek. Możecie wykorzystać sylwety z poprzedniego dnia. Zaczynamy od krótkiej rozgrzewki:

Treści programowe: 1.5

  • Zabawa ,,Moje ręce” (według M. Bogdanowicz z książki W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka).

Do zabawy możecie zaprosić innych domowników. Jeżeli to możliwe, to ustawcie się w kole. W środku stoi dziecko z obrazkiem zajączka (może być to opaska na głowę z sylweta lub zawieszka na szyję). Pozostali powtarzają za Mamą wierszyk:

                                                     ,,Moje ręce”

                                          Moje ręce klaszczą tak,

                                          moje nogi tupią tak,

                                          a mój palec wskazuje,

                                          kto za chwilę zatańcuje.

Dziecko klaszcze, tupie i wskazuje palcem wybraną osobę, której wręcza sylwetę zajączka.

Powtarzamy zabawę.

Teraz czas na masażyk.

Treści programowe: 3.8

  • Masażyk ,,Pisanka”.

Usiądźcie parami na dywanie tak, aby jedno z Was miało plecy drugiego przed sobą. Rysujcie palcem na plecach partnera proste wzory. Proponuję, aby najpierw Mama rysowała dziecku na plecach mówiąc co robi, np. Rysuję kreski w dół, rysuję kółka, itp. Potem następuje zmiana ról. Dziecko może mówić samo, albo możesz mu podpowiedzieć: Narysuj kreski w bok, narysuj kropki.

 Treści programowe: 4.8

  • Praca plastyczna ,,Ozdabiamy pisanki” – malowanie gąbką.

zdjęcie pochodzi ze strony dzieciaki w domu

Jak widać do wykonania tych kolorowych pisanek będziecie potrzebowali: farb plakatowych, klamerek, kawałków niepotrzebnej gąbki i papierowej sylwety jajka. Pamiętajcie, żeby używać osobnej gąbki do każdego koloru. Jak wspomniałam wcześniej, można wykorzystać kolorowe sylwety pisanek z poprzedniego dnia.👍

W czasie kiedy Wasze pisanki schną, zapraszamy do zabawy przy piosence.🕺💃

Treści programowe: 4.7

  • Zabawa przy piosence ,,Kłótnia wielkanocna”.

 Podczas zwrotek poruszajcie się w dowolny sposób zgodnie z rytmem i charakterem piosenki. W czasie refrenu zatrzymajcie się, śpiewajcie i naśladujcie:

Kurczątko piszczy: pi – pi – pi. obie ręce zgięte w łokciach naśladują machanie skrzydełkami

Baranek beczy: be – be – be.   dłonie zwinięte w pięści przyłożone po obu stronach głowy     

Zajączek skacze; kic – kic – kic.  kilka podskoków obunóż w miejscu

Pisanki wesoło śmieją się.  obroty w podskokach w miejscu

Po południu wykonane pisanki  możecie połączyć w girlandę i wykorzystać do świątecznej dekoracji.👍

2 Grupa

Treści programowe: 1.5,  1.7, 

Święta zbliżają się coraz większymi krokami, więc czas na posprzątanie naszego mieszkania

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.

Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków, a jeżeli mama pozwoli to może naprawdę pomoże w niektórych pracach domowych:

-odkurzanie,

-zamiatanie

-ścieranie kurzu,

-mycie okien,

-trzepanie dywanów itp.

3.8,  3.9,  4.2,  4.5,

  • Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

Zagadka: To w nim leżą na serwetce

                jajka malowane,

                a pośrodku, obok chlebka,

                spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

4.5,  4.11,  4.15

  • Pokaz jaj różnej wielkości.
RODZAJE JAJ: Kurze Kacze Gęsie Przepiórcze Strusie

Przyporządkuj jajko do jego właścicielki.

4.1,  4.8,

  • Stemplowanie pisanki z ziemniaków.

Przygotujcie proszę:farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki.

Dzieci malują farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbijają dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.

Ćwiczenie spostrzegawczości – pary obrazków pisanek o tym samym wzorze (można wykorzystać stemplowane pisanki wykonane przez dzieci).

Dzieci dobierają do pary obrazki pisanek o tym samym wzorze. Omawiają wzór i kolor pisanki.

Dzieci dobierają jednakowe obrazki pisanek w pary. Następnie grają nimi w memory. Odwracają obrazki na drugą stronę, a następnie losują dwa z nich. Jeśli będzie to para, zabierają je.

4.7, 2.4, 1.5,

  • Wspólne śpiewanie piosnki ,,Pisanki”.🎶

3 Grupa

Podstawa Programowa: 1.4; 1.5; 1.9; 2.4; 2.10; 3.7; 3.8; 3.9; 4.1 ; 4.2; 4.5; 4.7; 4.8; 4.11; 4.14

Na początek dnia proponujemy taką zabawę orientacyjną.

  • Zabawa „ Gdzie jest pisanka?”

Rodzic chowa pisankę, a dziecko ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek (zimno, jeśli daleko, blisko –ciepło). Zamiana roli- dziecko chowa, rodzic szuka. Miłej zabawy!

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Z gazetą”

Zapraszamy Rodziców do wspólnej zabawy

,,Czytanie gazety” – siad skrzyżny w kręgu, skręty głowy w lewo, w prawo. Przesuwanie gazety położonej na parkiecie stopą do rodzeństwa lub rodzica. (powtórzenie kilka razy).


 „Piłeczki” – zgniecenie gazety w kulkę, wesoło podrzucanie jej prawą ręka, lewą ręką, oburącz, przerzucanie z ręki do ręki.

 „Tocz się, tocz piłeczko” – dzieci siedzą w siadzie klęcznym i próbują przesuwać  kulkę do przodu przez  dmuchanie na nią.

  •  „Puzzle”

Poszukajcie razem wielkanocnych kartek (pocztówek), a następnie rozetnijcie je na 6 części (można narysować dziecku linie, po których ma ciąć). Spróbujcie ciąć po skosie, tak aby „puzzle” nie były w kształcie kwadratów, ale raczej trójkątów. Tak rozciętą kartkę dziecko próbuje ułożyć ponownie w całość. Możecie wykonać w taki sposób wiele zestawów puzzli – większych i mniejszych, z różnych obrazków czy zdjęć z gazet. Udanej zaba

  • „Kłótnia wielkanocna”

Dzieci posłuchają wiersza, który przeczyta rodzic. Krótko porozmawiajcie o jego treści – „Jakie zwierzątka były w koszyku?”, „O co się pokłóciły?”, „Jak wygląda kurczaczek?”, „ Z czego zrobiony jest baranek, a z czego zajączek?”, „Jakiego koloru były pisanki?”  „Którego zwierzaczka z koszyka zjadłbyś najchętniej?” Ciekawe, czy słuchaliście uważnie?

„Kłótnia wielkanocna” U.Pakuła

Posłuchajcie tylko, ile było krzyku,

gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.

Malutkie kurczątko, bielutki baranek,

Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,

jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.

Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,

falujące piórka, tak jaku kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,

jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.

Dzieci na mój widok bardzo się radują

i z mojego grzbietu cukier oblizują.

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,

jestem z czekolady – opowiada wkoło.

Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,

już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,

dziwi się pisanka zielona jak łąka.

Dziwią się pisanki żółte i czerwone,

brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

  • „Zwierzątko z koszyka”

Na podstawie wiersza opisz wybrane przez siebie zwierzątko i narysuj je na kartce. Spróbuj wykorzystać w swojej pracy plastycznej inne, dostępne w domu, materiały np. włóczkę, nitki, piórka, kawałki materiału, watę, płatki kosmetyczne. Możesz dorysować inne elementy do twojego rysunku np. trawę, kwiaty itp. Czekam z niecierpliwością na zdjęcia prac.

  • Improwizacje muzyczno- ruchowe do poznanej piosenki ,,Zając malowany”🎶

4 Grupa

„Wstawaj, szkoda dnia” Śpiewające brzdące🎶

 Po takim przywitaniu chętniej ruszycie do zabawy, szybko myjemy się, ubieramy i zjadamy śniadanko bo zabawy już czekają. (1.1, 1.2,1.3)

3.2, 3.8, 4.6

Zabawa słowna „Święta wielkanocne”

– „Lubię święta, bo…” – Mama zaczyna zdanie, potem  dziecko, tata, rodzeństwo kolejno kończą. Każdy mówiąc o swoich odczuciach trzyma w ręku maskotkę – owieczkę (zajączka).

 – Kończenie zdań- rymów ( fragm.. wiersza D Gellner „ Wielkanocne kolory”)      Rodzic czyta dziecko kończy zdanie:

Na wielkanocnym stole kolor się miesza z ….(kolorem)

Przy obrusie biała firanka, złoty dzwonek… (baranka)

Śmieją się z każdej strony owsa wstążeczki…(zielone)

1.5, 2.9

Zabawa ruchowa „ Zaczarowane figury”💃🕺

Dziecko porusza się do wybranej muzyki , na hasło określające np. ( zając, baranek, jajko, mama, koszyczek, kurczątko) zatrzymuje się i zastyga w odpowiedniej pozycji.

4.5, 3.9, 4.9

Zagadki słuchowo- wzrokowe  „ Co znajdziemy na stole wielkanocnym?”

Rodzic czyta zagadki a dziecko wskazuje obrazek , powtarza nazwę dzieli na sylaby i głoski, pokazuje jak się poruszają, jaki wydaja głos.

Ma dwa rogi, cztery nogi,
z wełny kożuch na mróz srogi.
Trawę skubie cały ranek,
ten biały…………..(baranek)

Długie uszy,
mały ogon,
bardzo jest nieśmiały.
I z ogonkiem, jak pomponik
przez zielone pola goni. (zając)

Jestem żółty, mały, puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy już wiecie, kto ja jestem? (kurczaczek)

A teraz posłuchajcie zagadki czytane przez panią.

Karta pracy część 3 str. 72 TU

4.7, 4.14, 4.15

Ćwiczenia na spostrzegawczość  „ Ukryte pisanki” z wykorzystaniem piosenki „ Święta wielkanocne”.

Dziecko siedzi z zawiązanymi oczami a rodzic w tym czasie chowa pisanki

( piłeczki) w pokoju w różnych miejscach.  Następnie dziecko podczas piosenki szuka i odkłada je do koszyka ( pudełka). Kiedy kończy się piosenka rodzic mówi ile schował pisanek, dziecko przelicza sprawdza ile mu brakuje, podpowiada gdzie są brakujące opisując miejsce.

4.11, 4.13, 4.19

Zabawa badawcza „ Wokół Jajko”.

Obrazki jajka kurze, przepiórcze, strusie  (strona internetowa).

– rozbijamy  jajko; oglądanie jego zawartości, nazywanie części składowych: skorupka, białko, żółtko.

– Po czym można poznać jajko surowe od gotowanego? Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka, dziecko obserwuje ich ruchy i określa które z nich kreci się szybciej, a które wolniej. Sprawdzamy rozbijając jajko ( płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w rożne strony hamuje szybkie poruszanie się jajka).

– dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i ugotowanego wkładając je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą.

– do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje sól (około 10 łyżek soli) obserwuje co dzieje się z jajkiem.

 Wykorzystana z przewodnika „ nowe przygody Olka i Ady”

4.1, 2.7,3.1, 3,2.

„ Kolorowa Pisanka” z wykorzystaniem serwetki świątecznej.

– potrzebujemy jajko które smarujemy klejem i naklejamy kawałki serwetki

( serwetkę rozkładamy na  warstwy i wykorzystujemy tylko kolorową). Smarujemy klejem naklejoną serwetkę wygładzamy lekko. Czekamy aż klej wyschnie.

5 Grupa

Witajcie, dziś przed nami kilka  zagadek słuchowych, rozwiązanie krzyżówki i Wasze ulubione zadanie – porównywanie obrazków  oraz utrwalimy liczenie do 10.  To Wy decydujecie o kolejności zabaw, ale pamiętajcie o zasadzie RUCH TO ZDROWIE🤸‍♀️🤸‍♂️

1.4; 1.8; 1.9; 3.5

  • Zaczynamy od zabawy ruchowej. Kto sprytniejszy . Można uda się Wam zgromadzić potrzebne przedmioty jak w filmiku lub po prostu  rozejrzyjcie się po mieszkaniu i sami zdecydujcie o sposobie  i przebiegu zabawy. Filmik poniżej

Опять игры с туалетной бумагой))) Можно использовать другие одинаковые предметы. @cocuklar.oyun.isterhttps://www.instagram.com/p/B8q7dKLDBRV/

Opublikowany przez Ми Алекс Piątek, 3 kwietnia 2020

4.2; 4.4; 4.9

  • Rozwiązanie krzyżówki wspólnie z rodzicem. (zachęcamy do rozpisania diagramu na kartce w kratkę) .

4.1; 4.7

  • Zabawa ruchowa w oparciu o rytm i słowa piosenki  „Jeden, dwa i trzy” – na słowa wypowiadanych liczb – postarajcie się rytmicznie, delikatnie uderzać  np. łyżką o łyżkę a w przerwie między zwrotkami – podskakuj po całym mieszkaniu .👋

4.15; 4.4

  • Wspólnie z rodzicem przeczytaj zadania. Odpowiedz na pytania. Narysuj odpowiednie rysunki.

4.2;4.5; 3.8; 3.2

  • W piosence liczyliśmy do 10. Majka i Janek wspólnie ozdobili 10 jajek. Jak myślicie ile zagadek przed Wami do rozwiązania? Czy poznajecie głosy pań?

2.10; 4.10

  • Obejrzyj obrazki. Odszukaj 10 różnic.

4.1; 2.7; 3.1; 3.2

  • A może dziś, w ramach integracji z grupą 4. wykonacie jedno z ich zadań. „ Kolorowa Pisanka” z wykorzystaniem serwetki świątecznej. Zdjęcia i sposób wykonania znajdziecie w zapisie grupy 4.👍💏
RULETKA – ĆWICZ Z WIELKANOCNYMI ZWIERZĄTKAMI ⏭TU⏮ oraz ZACHĘCAMY – TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE 1 Grupa Pisanki, pisanki jajka... Więciej
Skip to content