16. IV PIĄTEK

Na dzień dobry poranna gimnastyka. ZAPRASZAMY 🙂

Może któraś rodzinka da się skusić do czytania. Dorosły tekst. Ty – obrazki. A może komuś uda się przeczytać wyrazy 🙂

Dzieci młodsze

Obszary podstawy programowej: I 5, I 8, IV 2, IV 5, IV 7

Witamy Was, kochane przedszkolaki i drodzy Rodzice. Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was ciekawe zagadki o zwierzętach z wiejskiego podwórka.

  • Zabawa dydaktyczna Wszystko zwierzę co ma pierzę.

Rodzic  rozpoczyna zabawę słowami: Wszystko zwierzę, co ma pierzę, po których wymienia nazwy różnych zwierząt z gospodarstwa. Każdorazowo, wypowiadając nazwę, rozpościera ręce niczym ptak skrzydła. Wsłuchaj się uważnie w słowa Rodzica i rozpościeraj ręce tylko wtedy, gdy usłyszysz nazwę ptaka z wiejskiego podwórka (kura, kogut, kaczka, gęś, indyk).

  • Zabawa ruchowa Na wiejskim podwórku – naśladowcza.

 Biegaj po pokoju lekko na palcach. Zatrzymaj się na hasło Stop. Słuchaj uważnie, jaka nazwę zwierzęcia powie Rodzic sylabami. Naśladuj je.

  • Piesek: chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa.
  • Konik: biega, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem.
  • Kogut: staje na jednej nodze i naśladuje pianie koguta.
  • Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach wiejskich.

Do tej zabawy można wykorzystać obrazki zwierząt w książeczkach lub poniższe.

Posłuchaj uważnie zagadek. Wskaż właściwe zwierzę na obrazku.

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

            miejsce na mym grzbiecie masz. (KOŃ)

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

             dać Ci mogą dużo mleka. (KROWA)

Co to za damy żyją w chlewiku?

Grube, różowe, jest ich bez liku.

Małe oczka, krótkie ryjki mają

             i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (ŚWINKI)

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

             rankiem pieje „Kukuryku!”. (KOGUT)

Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

           czasem myszy szuka. (KOT)

Chodzi po podwórku

i grzebie łapkami.

Kiedy zniesie jajko

             – ko, ko, ko się chwali. (KURA)

Małe, żółte kuleczki –

             dzieci kokoszeczki. (KURCZĄTKA)

  • Zabawa ruchowa Tupnij lub skacz.

Rodzic czyta informacje o wiejskich zwierzętach. Gdy usłyszysz właściwe zdanie podskakuj, a gdy usłyszysz nieprawdziwe tupnij nogą.

  • Żyrafę spotkamy na wsi.
  • Cielątko to dziecko krowy.
  • Konik parska i rży.
  • Kura mieszka w oborze.
  • Kaczka kwacze.
  • Piesek pilnuje gospodarstwa i mieszka w budzie.
  • Prosiaczek to dziecko kury.
  • Zabawa rytmiczna przy piosence Koniki.

Posłuchaj uważnie piosenki i powiedz, co robią koniki. Staraj się je naśladować ponownie słuchając piosenki. Zaproś do zabawy mamę, tatę lub rodzeństwo.

Dzieci starsze

1.4,  1.5,  4.2

  • Zabawa ruchowa „Pracujemy razem”

            Dzieci wspólnie naśladują czynności osób wykonujących dany zawód. Nazwę zawodu podaje rodzic.

2.8,  3.8,  4.2,  4.6

  • Trudne wyliczanki (wg J. Gorzechowskiej)

            Rodzicu poćwicz proszę ze swoim dzieckiem poprawną wymowę. Oto kilka propozycji wyliczanek:

            Ekite pekite                                        Di dume                                 Ancki ewancki

            cukite me                                           di flo, flo                                gorzki pląs.

            Abel fabel                                          ysa kisa bombała.                   Ede lipski, ele mąs.

            domine ra.                                          Cyna, mina                             Yki byki gramatyki,

            Echo pecho,                                       obcasina,                                klekaty nos!

            Kostka gra!                                        di flo

                                                                       kapitel!

1.4,  3.5,  3.8,  4.15

  • Zabawa interakcyjna „Co to jest?”

Dzieci siadają w kole. Podczas gdy inni zamykają oczy, jedno dziecko odchodzi z koła i uderza trzy razy palcami wybrany przedmiot. Po jego powrocie do koła, pozostałe dzieci otwierają oczy. Próbują odgadnąć, w jaki przedmiot uderzyło wybrane dziecko.

Jeżeli nikt nie odgadnie, wówczas dziecko zdradza tajemnicę. Potem inne chętne dziecko odchodzi z koła i zabawa trwa nadal.

1.4,  1.5,  4.8

  • Zabawa plastyczna „Wspólny rysunek”

            Do tej zabawy potrzebne będą kartki i mazaki.

Dzieci i rodzice siadają w kręgu. Rodzic wyjaśnia, że dzisiaj będą rysować inaczej niż zawsze. Rozdaje wszystkim kartki i mazaki. Dzieci rysują to co chcą, ale do momentu, dopóki rodzic nie powie STOP. Wówczas podają kartki kolegom siedzącym po prawej stronie. Teraz to oni będą rysować na tej kartce, ale także, dopóki nie usłyszą słowa STOP. Wtedy kartki wędrują dalej w prawą stronę.

Dzieci pracują dotąd, dopóki kartki nie wrócą z powrotem do właścicieli. Wtedy każde dziecko ogląda powstały rysunek i mówi, czy miało zamiar to narysować, czy powstała w ten sposób praca podoba mu się.

1.4,  1.5,  3.5,  3.8,  4.2

  • Ćwiczenia drobnych ruchów rąk- zabawy z ciastem.

Dzieci naśladują:

  • wyrabianie ciasta (jak na babkę drożdżową),
    • wałkowanie ciasta,
    • formowanie kulek,
    • posypywanie makiem, kruszonką.

            Kochane dzieci, jeżeli tylko pogoda pozwoli, zaproście swoich rodziców na spacer. Każdy przecież wie, że powietrze i ruch zdrowe jest.

Zajęcia opracowano na podstawie wydawnictwa MAC Edukacja i materiałów własnych.

DO ZOBACZENIA !!!!!!!!!!!!!!!!

Na dzień dobry poranna gimnastyka. ZAPRASZAMY 🙂 Może któraś rodzinka da się skusić do czytania. Dorosły tekst. Ty – obrazki. A może... Więciej
Skip to content